Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění
Thesis title in Czech: Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění
Thesis title in English: Beijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong´s art theory
Key words: Pekingská opera|Kulturní revoluce|Mao Zedong|vzorové opery|yan´anská konference o literatuře a umění
English key words: Beijing opera|Cultural Revolution|yangbanxi|Mao Zedong|Yan´an konference about art and literature
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: prof. PhDr. Olga Lomová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.02.2017
Date of assignment: 08.02.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.02.2017
Date and time of defence: 18.06.2018 08:00
Date of electronic submission:17.05.2018
Date of proceeded defence: 18.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Dušan Andrš, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. V dobovém historickém a ideologickém kontextu díla představí a vybere z nich jedno dílo. V něm na základě obsahové a formální analýzy bude hledat odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan´anu v r. 1942. Zejména se zaměří na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu („do starých lahví nalít nové víno“). Pokud to dovolí prameny, bude věnovat zvláštní pozornost hudební stránce analyzovaných děl.
References
Prameny
a) „vzorové opery“
Geming xiandai jingju yangbanxi, baleiwu ju (Moderní revoluční pekingské vzorové opery a balet), dostupné na http://www.gaoweb.com/share/stage/stage.htm
SNOW, Lois Wheeler. China on stage: an American actress in the People's Republic. [1st ed.]. New York: Random House, 1972.
WANG Yao. Wen ge wenxue da xi. Taibei: Wen shi zhe chubanshe, 2009.
b) Maova teorie
ČOU Jang et al. O nové čínské literatuře. Praha: Československý spisovatel, 1950.
Mao Ce-tung. Rozhovory o literatuře a umění: Projev ke spisovatelům. 2., opr. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1955. (plus anglický komentovaný přklad od B. MacDOUGALL)

Literatura k historickému pozadí:
MACFARQUHAR, Roderick. a Michael. SCHOENHALS. Mao's last revolution [online]. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2006.
MITTLER, Barbara. A Continuous Revolution: Making Sense of Cultural Revolution Culture. Cambridge, Mass.: Harvard University Asia Center, Harvard East Asian Monographs, 2012.
PRŮŠEK, Jaroslav. Literatura osvobozené Číny a její lidové tradice. Praha: Academia, 1953.

Literatura k čínskému divadlu a ke vzorovým operám:
DVORSKÁ, Xenie. Hudobné divadlo. In Doležalová, Anna a kol. Čínska kultúra a maoizmus: (literatúra, umenie, školstvo a jazyk v rokoch 1949-1969). Bratislava: Veda, 1982, s. 83–98.
Kalvodová, Dana. Čínské divadlo. 1. vyd. Praha: Panorama, 1992.
LIAO, Fan „The paradoxical Peking opera : performing tradition, history, and politics in 1949-1967 China.“ UC San Diego, 2012: b7619300. Retrieved from:http://escholarship.org/uc/item/96q348b3.
LI Song, Yangbanxi biannian shi: 1963-1966, Taipei: Xiuwei zixun keji, 2011.
WICHMANN, Elizabeth. "Tradition and Innovation in Contemporary Beijing Opera Performance". TDR, Vol. 34 (1990), No. 1: 146–178.
Hudba:
DU Fengyuan. Jingju qiyue yanzou yu jiaoxue yanjiu. Beijing: Zhongguo xiqu chubanshe , 2011.
WINZENBURG, John. "Musical-dramatic Experimentation in the „yangban xi“: a Case for Precedence in „the Great Wall“. In Paul CLARK, Laikwan PANG, Tsan-Huang TSAI, eds. Listening to China’s Cultural Revolution. Springer, 2016.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html