Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vybrané psychologické aspekty rasismu
Thesis title in Czech: Vybrané psychologické aspekty rasismu
Thesis title in English: Selected Psychological Aspects of Racism
Key words: Rasismus|stereotyp|předsudek|adolescence
English key words: Racism|stereotype|prejudice|adolescence
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.01.2017
Date of assignment: 11.01.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.01.2017
Date and time of defence: 05.09.2017 00:00
Date of electronic submission:26.07.2017
Date of proceeded defence: 05.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ing. Marek Vranka
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zmapovat problematiku rasismu z hlediska psychologických aspektů, které se na tomto fenoménu podílejí.
V teoretické části autorka definuje základní pojmy problematiky a stručně nastíní širší kontext rasismu.
Těžištěm této části pak bude analýza psychologických aspektů, které se mohou podílet na vzniku rasismu (socializace, výchova, vrozené determinanty). Tato část bude také popisovat základní psychologické charakteristiky jedince náchylného k rasismu. Autorka se v další části bude věnovat psychologické manipulaci, která k rasismu vede a moderním teoriím rasismu. Teoretická část se blíže zaměří na problematiku mládeže apoznatkyvývojové psychologie v daném kontextu.
Empirická část se bude inspirovat výzkumem Karla Hnilici (2013). Oproti jeho původnímu výzkumu, který se zabýval stereotypy ve vztahu k Čechům, Němcům, Romům, Ukrajincům, Vietnamcům či osob černé pleti,autorka přidá některé jiné etnické či rasové kategorie, na které se ve výzkumu zaměří. Respondenty výzkumu budou studenti 3. a 4. ročníků středních škol různého typu a zaměření. Výzkumný design šetření bude kvantitativní.
Výsledky mohou ilustrovat stereotypy adolescentů u nás a umožní komparaci s výsledky jiných zahraničních výzkumů.
References
Brooms, D., Perry,A.R. (2016). “It’s Simply Because We’re Black Men”. Journal of Men's Studies, 24(2), 166-184.

Cohen, J. L. (2011).The Psychology of Prejudice and Racism. Psychology Today, 11(1), Dostupné z https://www.psychologytoday.com/blog/handy-psychology-answers/201101/the-psychology-prejudice-and-racism

Clarke, Simon (2003). Social Theory, Psychoanalysis, and Racism. Palgrave Macmillan.

Grosfoguel,R. (2016). What is Racism?. Journal Of World-Systém Research, 22(1),9-15.

Hnilica, K. (2013). RASISMUS? POSTOJE? IDEOLOGIE? K DETERMINANTÁM ETNICKÝCH STEREOTYPŮ. Předběžná sdělení Československá psychologie, ročník LVII / číslo 2

Milar, K.S. (2008).Commemorating Brown: the social psychology of racism and discrimination.Choice: Current Reviews For Academic Libraries, 45(10), 1856-1857.

Rýdl, K. (1997). Rasismus a nacionalismus v současném životě: Informační příručka pro školy i veřejnost. Praha 1997.

Winchester, D. J. (2005) The psychology of prejudice and discrimination: v.1:Racism in America/The psychology of prejudice and discrimination: v.2: Ethnicity and multiracial identity/The psychology of prejudice and discrimination: v.3: Bias based on gender and sexual orientation/The psychology of prejudice and discrimination: v.4: Disability, religion, physique, and other traits. Choice: Current Reviews For Academic Libraries, 43(1), 194.

Wolf, J. (2000). Lidské rasy a rasismus v dějinách a v současnousti: Člověk a jeho svět II. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html