Rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí s poruchou pozornosti: případová studie
Thesis title in Czech: | Rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí s poruchou pozornosti: případová studie |
---|---|
Thesis title in English: | Reading literacy development of preschool children with attention deficit: a case study |
Key words: | rozvoj čtenářské gramotnosti|předškolní děti|čtenářské strategie|poruchy pozornosti|ADHD|ADD|vývoj řeči|jazykové roviny |
English key words: | reading literacy development|preschool children|reading strategies|disturbance of attention|Attention Deficit Hyperactivity Disorder|Attention Deficit Disorder|speech development|language levels |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 02.12.2016 |
Date of assignment: | 02.12.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.12.2016 |
Date and time of defence: | 02.09.2020 09:00 |
Date of electronic submission: | 29.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | Mgr. Sandra Ort Feyglová |
Guidelines |
Hlavním cílem bakalářské práce je experimentální případová studie zaměřená na problematiku rozvoje předčtenářských dovedností u předškolních dětí s poruchou pozornosti. Bude zmapován význam četby a předčítání u předškolních dětí, využití rozmanitých metod a strategií a propojení s dalšími předškolními dovednostmi. V teoretické i praktické rovině bude sledován vliv čtenářské gramotnosti na děti s poruchou pozornosti a zejména vlivu na jejich budoucí učení. Teoretická část bude vycházet z rozboru odborné literatury a dalších informačních zdrojů. Praktická část bude založena na zpracování případové studie vycházející ze spolupráce s pedagogy a dětmi v Mateřské škole: Řevnice. Hlavním cílem studie bude test dopadu intervence knihovníka zaměřené na rozvoj předčtenářských dovedností u vybrané skupiny předškolních dětí s poruchou pozornosti. Působení vybraných metod a aktivit bude hodnoceno i ze strany odpovědného pedagoga MŠ. Na základě uskutečněné intervence a její evaluace budou připraveny ukázkové metodické listy pro jednotlivé aktivity. Osnova 1. Předškolní věk: základní charakteristika vývojového období 2. Porucha pozornosti, ADHD: základní terminologie, vymezení poruchy v kontextu schopnosti čtení a učení 3. Čtenářská gramotnost: vymezení terminologie, s důrazem na danou věkovou skupinu 4. Praktická část: případová studie vybraných dětí předškolního věku Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 118 stran. ISBN 978-80-262-0720-7. MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Překlad Dagmar Tomková. Vydání 3. Praha: Portál, 2008. 119 stran. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-430-4. ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 137 stran. ISBN 978-80-262-0928-7. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání 1. Praha: Portál, 2015. 140 stran. ISBN 978-80-262-0790-0. A GUIDE TO THE CLASSIFICATION OF SPECIAL NEEDS. Part 01. Special needs – Guidence for parents (online). 2014 (2016-09-14). ISSSN 14786907. Dostupný z: http://search.proquest.com/docview/1812125812?accountid=35514 |