Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí s poruchou pozornosti: případová studie
Thesis title in Czech: Rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí s poruchou pozornosti: případová studie
Thesis title in English: Reading literacy development of preschool children with attention deficit: a case study
Key words: rozvoj čtenářské gramotnosti|předškolní děti|čtenářské strategie|poruchy pozornosti|ADHD|ADD|vývoj řeči|jazykové roviny
English key words: reading literacy development|preschool children|reading strategies|disturbance of attention|Attention Deficit Hyperactivity Disorder|Attention Deficit Disorder|speech development|language levels
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.12.2016
Date of assignment: 02.12.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.12.2016
Date and time of defence: 02.09.2020 09:00
Date of electronic submission:29.07.2020
Date of proceeded defence: 02.09.2020
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Sandra Ort Feyglová
 
 
 
Guidelines
Hlavním cílem bakalářské práce je experimentální případová studie zaměřená na problematiku rozvoje předčtenářských dovedností u předškolních dětí s poruchou pozornosti. Bude zmapován význam četby a předčítání u předškolních dětí, využití rozmanitých metod a strategií a propojení s dalšími předškolními dovednostmi. V teoretické i praktické rovině bude sledován vliv čtenářské gramotnosti na děti s poruchou pozornosti a zejména vlivu na jejich budoucí učení. Teoretická část bude vycházet z rozboru odborné literatury a dalších informačních zdrojů.

Praktická část bude založena na zpracování případové studie vycházející ze spolupráce s pedagogy a dětmi v Mateřské škole: Řevnice. Hlavním cílem studie bude test dopadu intervence knihovníka zaměřené na rozvoj předčtenářských dovedností u vybrané skupiny předškolních dětí s poruchou pozornosti. Působení vybraných metod a aktivit bude hodnoceno i ze strany odpovědného pedagoga MŠ. Na základě uskutečněné intervence a její evaluace budou připraveny ukázkové metodické listy pro jednotlivé aktivity.

Osnova

1. Předškolní věk: základní charakteristika vývojového období
2. Porucha pozornosti, ADHD: základní terminologie, vymezení poruchy v kontextu schopnosti čtení a učení
3. Čtenářská gramotnost: vymezení terminologie, s důrazem na danou věkovou skupinu
4. Praktická část: případová studie vybraných dětí předškolního věku

Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 118 stran. ISBN 978-80-262-0720-7.

MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Překlad Dagmar Tomková. Vydání 3. Praha: Portál, 2008. 119 stran. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-430-4.

ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 137 stran. ISBN 978-80-262-0928-7.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání 1. Praha: Portál, 2015. 140 stran. ISBN 978-80-262-0790-0.

A GUIDE TO THE CLASSIFICATION OF SPECIAL NEEDS. Part 01. Special needs – Guidence for parents (online). 2014 (2016-09-14). ISSSN 14786907. Dostupný z: http://search.proquest.com/docview/1812125812?accountid=35514
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html