Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Specifika komunikace s dětmi s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: Specifika komunikace s dětmi s poruchou autistického spektra
Thesis title in English: Specifications in communication with children with autistic syndrome defect
Key words: autismus, PAS, dítě, specifika komunikace, narušení komunikační schopnosti, verbální komunikace, neverbální komunikace
English key words: autism, PAS, child, specifics of communication, communication disorder
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Work (21-KSOCP)
Supervisor: PhDr. Olga Havránková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.12.2016
Date of assignment: 01.12.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.01.2017
Date and time of defence: 19.06.2018 09:30
Date of electronic submission:21.12.2017
Date of proceeded defence: 19.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Ve své práci jsem se zaměřila na cílovou skupinu dětí s poruchami autistického spektra, konkrétně na komunikaci a její specifika. V teoretické části se zabývám všemi poruchami autistického spektra, kde popíšu druhy, rozdíly mezi nimi a dále se zabývám samotnou komunikací, vývojem řeči u jednotlivých poruch, problémy v této oblasti a vnímání verbální a neverbální komunikace. V praktické části použiji výzkum, který jsem dělala pomocí dotazníků pro rodiče a pro asistenty. Protože komunikace s dětmi s PAS není vždy lehká a snadno se s dítětem můžeme míjet, zajímalo mě, jak probíhá u žáků integrovaných v běžné základní škole a to z obou pohledů. Dále jsem se také rozhodla použít do své praktické části i autisty, kteří mají mentální retardaci a tudíž mluví hůře, nebo vůbec. Navštívila jsem domov pro mentálně postižené s poruchou autistického spektra a i zde jsem pomocí dotazníků od rodičů a asistentů získala materiály, které použiji ve své práci. Ač se může zdát, že mám velice rozsáhlý počet respondentů a zkoumaných cílových skupin, jsem toho názoru, že u autistů se komunikaci učíme vždy od začátku s každým jednotlivcem. Je velice obtížné proniknout do jejich světa a vnímání a naprosto každý z nich je originál a je pro ně stejně tak obtížné pochopit komunikaci naši.
References
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-569-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2012. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0193-9.
SLÁDEČKOVÁ, Soňa a Irena SOBOTKOVÁ. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4219-8.
KAUFMAN, Raun. Průlom v autismu. Vyd. 1. Přeložil Pavel MOKRÁŇ. Citadella, 2016. ISBN 978-80-8182-027-4
ELLIS, Albert. Trénink emocí: práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie. Vyd. 2. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-719-0.
PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání: psychoanalytický přístup. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2131-6.
BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2053-1.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html