Psychická deprivace a její vliv na školní úspěšnost
Thesis title in Czech: | Psychická deprivace a její vliv na školní úspěšnost |
---|---|
Thesis title in English: | Psychologial deprivation and its effect on school success |
Key words: | děti|rodina|náhradní péče|význam rodiny|ústavní výchova|důsledky deprivace|problémy ve škole|psychická deprivace|strach|izolace|separace|školní úspěšnost|školní neúspěšnost |
English key words: | childern|family|replacement family care|the importance of family|institutional care|consequences of deprivation|school problems|psychic deprivation|fear|insulation|separation|school succes|school failure |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.11.2016 |
Date of assignment: | 18.11.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.09.2017 |
Date and time of defence: | 06.09.2018 11:00 |
Date of electronic submission: | 25.06.2018 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se zabývá psychickou deprivací u dětí a jejím vlivem na školní úspěšnost. Teoretická část mapuje všeobecně problematiku deprivace, subdeprivace, rodinného prostředí, ústavní péče a náhradní rodinné péče. V další části se zabývám faktory ovlivňující školní úspěšnost. Nejvíce se zaměřuji na faktory sociální a personální. Sociální oblast zahrnuje faktory pocházející z našeho okolí a prostředí ve kterém žijeme. Například: strukturu rodiny, vzdělanost rodiny, sociální kontakty. Personální oblast pokrývá všechny faktory, které se týkají studenta osobně. V závěru práce provedu analýzu kauzuistik dostupných v odborné literatuře. Na těchto kauzuistikách konkrétně ukážu vliv deprivačních faktorů na úspěšnost dítěte ve školním prostředí. |
References |
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2002. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7367-055- 0. BURIÁNKOVÁ, Veronika. Vybrané výzkumy a poznatky o vlivu rané institucionální výchovy na vývoj dítěte. Praha: STŘEDISKO NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE, spolek, 2017. BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003, s.15. ISBN 8086620050. BRAIN, Christine. a Penny. MUKHERJI. Understanding child psychology. Cheltenham, U.K.: Nelson Thornes, 2005. ISBN 0748790845. CARLL, Elizabeth K. Trauma psychology: issues in violence, disaster, health, and illness. Westport, Conn.: Praeger Publishers, 2007. Contemporary psychology (Praeger Publishers). ISBN 978-0275985257. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3. DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, s. 102. ISBN 8071786268. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-1168-3. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024746746. JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6. KOUKOLA, Bohumil a Věra MACHALOVÁ. Základy obecné psychologie. In: CHUDÝ, Štefan. Základy společenských věd pro pomáhající profese. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, s. 9-47. ISBN 80-7318-176-2. 81 KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. KŘENKOVÁ, Jitka. Specifické vývojové poruchy učení. Dyskalkulie a její reedukace. [online] 2007 [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://www.volny.cz/dyskalkulie/SPECPOR.htm LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-195-x. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024723105. MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. Pro rodiče. ISBN 80-247-0332-7. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-853-8. MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Psychologická literatura. ISBN 80-04-25236-2. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. MATOUŠEK, Oldřich, ed. Dítě traumatizované v blízkých vztazích: manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3. MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073678258. PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6. vyd. Praha: Grada, 2010, s 65-68. ISBN 97880-247-3133-9. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí. Brno: Barrister & Principal, 2002, s. 517. ISBN 8085947803 82 SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 97880-262-1047-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Abnormální vývoj osobnosti jako následek negativního působení. 2. nezm. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1996. Studijní texty pro dálkové studium. ISBN 80-7083-175-8. VÁGNEROVÁ, Marie. Komplexní problematika školního neprospěchu. 2. nezm. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1996. Studijní texty pro dálkové studium. ISBN 80-7083-174-x. VÁGNEROVÁ M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214- 9, s. 274 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN isbn80-7178-308-0. WOLPOW, Ray, Mona M. Johnson, Ron Hertel a Susan O. Kincaid. The Heart of Learning and Teaching: Compassion, Ressiliency, and Academic Success. 3. Western Washington University, 2016. |