Sociálně pedagigické využití zážitkové pedagogiky u dětí v náhradní rodinné péči
Thesis title in Czech: | Sociálně pedagigické využití zážitkové pedagogiky u dětí v náhradní rodinné péči |
---|---|
Thesis title in English: | Socio-educational use of outdoor education for children in foster care |
Key words: | zážitková pedagogika|náhradní rodinná péče|nezisková organizace|komunitní program|sociální pedagogika|pěstounská péče |
English key words: | outdoor education|alternative family care|nonprofit organization|community program|social pedagogy|foster care |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.11.2016 |
Date of assignment: | 11.11.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.05.2017 |
Date and time of defence: | 30.01.2018 11:00 |
Date of electronic submission: | 15.12.2017 |
Date of proceeded defence: | 30.01.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zjistit, jestli aktivity ze zážitkové pedagogiky pomáhají dětem v náhradní rodinné péči s rozvojem sociálních dovedností. Práce je teoreticko-empirická.
V teoretické části se zabývám vymezením zážitkové pedagogiky v kontextu sociálně pedagogickém a představením pěstounské péče v ČR. Dále na příkladu neziskové organizace Barevný svět dětí ukazuji potenciál zážitkové pedagogiky u dětí z pěstounských rodin, které se účastní komunitních programů této organizace. Empirická část na základě kvalitativního výzkumného šetření ukazuje, v čem vidí lektoři zážitkového učení jeho přínos pro rozvoj dětí z pěstnounských rodin a jak podle jejich názoru zážitková pedagogika v situacích zaměřených na zlepšení sociálních dovedností dětí funguje. |
References |
BENEŠ, Zdeněk, Daniel DRAHANSKÝ, Jana HAKOVÁ, Milan HANUŠ, Miroslav HANUŠ, Radek HANUŠ, Aleš POKORNÝ a Karel ŠTĚPÁNEK. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Třetí, doplněné vydání. Praha: [Nadační fond Gymnasion], 2016. Gymnasion. ISBN 978-80-270-0476-8.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5 KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5. KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8. SOBOTKOVÁ, Irena. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2003. ISBN 80-86552-62-4. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta a Václav HOŠEK. Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi: kolektivní monografie. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-87723-17-3. |