Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Estetická distance
Thesis title in Czech: Estetická distance
Thesis title in English: Aesthetic distance
Key words: Psychická distance|estetická distance|distanční limit|distanční smysly|estetické vnímání|umění|umělecké dílo
English key words: psychical distance|aesthetic distance|distant limit|distant senses|aesthetic perception|art|work of art
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.11.2016
Date of assignment: 10.11.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.11.2016
Date and time of defence: 20.06.2017 09:00
Date of electronic submission:30.05.2017
Date of proceeded defence: 20.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tématem bakalářské práce je koncept psychické distance, který ve známé studii z roku 1912 nesoucí název „´Psychická distance´ jako faktor v umění a estetický princip“ představil a rozpracoval anglický psycholog Edward Bullough. Cílem práce je představit tento pojem nikoli jen jako důležitý historický moment ve vývoji estetického myšlení dvacátého století, ale jako pojem, který si svoji explanační sílu dokázal obhájit a zachovat až do současnosti, a to navzdory velmi kritické recepci zejména v rámci analytické estetiky. V práci konfrontuji Bulloughem vypracovaný pojem s nejzásadnějšími kritickými výtkami, které byly v debatě o tomto pojmu především v druhé polovině dvacátého století formulovány (George Dickie, Arnold Berleant, Karolyn Korsmeyer). Práce by měla ukázat, že několik základních pasáží Bulloughova textu bylo opakovaně dezinterpretováno a tyto dezinterpretace byly dále v debatě o psychické distanci nekriticky sdíleny, což ovšem vedlo k vyprázdněnosti navrhovaných kritických revizí Bulloughova pohledu na povahu estetické zkušenosti.
References
Berleant Arnold, The Sensuous and the Sensual in Aesthetics, In: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 23, No. 2, 1964, pg. 185-192.
Bullough Edward, Psychical distance As a factor in Art and an Aesthetic Principle, In: The British Journal, V, June 1912, part 2.,pg. 87-118.
Dickie George, Bullough and the Concept of Psychical distance, In: Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 22, No.2, , 1961, pg. 233-238.
Dickie George, Psychical distance : In a fog at sea, In: British Journal of aesthetics, no.1, 1993.
Fenner David, The Aesthetics Attitude, In: Library of Congress cataloging in publication data, 1996.
Hanfling Oswald, Five kinds of distance, In: The British Journal of Aesthetics: Januar 2000, 40,1: Research Library, pg.89.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html