Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Deismus v Anglii: Christianity As Old As the Creation Matthewa Tindala
Thesis title in Czech: Deismus v Anglii: Christianity As Old As the Creation Matthewa Tindala
Thesis title in English: Deism in England: Matthew Tindal's Christianity As Old As the Creation
Key words: Deismus|přirozené náboženství|Matthew Tindal|křesťanství|teologie|osvícenství
English key words: Deism|natural religion|Matthew Tindal|Christianity|theology|Enlightenment
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: prof. James Hill, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.11.2016
Date of assignment: 03.11.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.11.2016
Date and time of defence: 04.09.2018 09:00
Date of electronic submission:03.08.2018
Date of proceeded defence: 04.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Jan Palkoska, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce má za cíl objasnit historický a myšlenkový kontext počátků deistického hnutí v Anglii, na příkladu tzv. "bible deismu”, spisu Christianity As Old As the Creation: Or the Gospel a Republication of the Religion of Nature anglického myslitele Matthewa Tindala z roku 1730 představit hlavní myšlenky tohoto hnutí a posléze je kriticky zhodnotit.
V první část práce se zaměřím na okolnosti vzniku deistického hnutí a jeho klíčová tvrzení. Rozvoj biblické kritiky v období raného novověku vede především v protestantském prostředí k zpochybnění autority zjevené (nadpřirozené) teologie jako jednoho ze dvou pilířů křesťanské víry. Úspěchy na poli přírodních věd na druhé straně posilují důvěru v lidský rozum a jeho autonomii, což legitimizuje důraz na druhý pilíř náboženství - přirozenou teologii, která se pokouší o rozumové poznání Boha. V Anglii se postupně během 17. století utváří hnutí mimouniverzitních intelektuálů zastávajících myšlenku "přirozeného náboženství", která se s největší silou rozvíjí od 90. let 17. století až do 40. let 18. století. Přirozené náboženství je snaha o náboženství založené jen na rozumu, bez jakéhokoli opory nadpřirozené teologie. Základ přirozeného náboženství spočívá ve zpochybňování zázraků jakožto zásahů nadpřirozené bytosti do běhu věcí. Bůh je pojímán jako stvořitel, který se může projevovat ve světě nanejvýše zprostředkovaně skrze první nastavení věcí při stvoření. Z pravidelnosti přírodních zákonů neexistuje podle deistů výjimka slučitelná s lidským rozumem a rozumovým pojetím Boha. Hlavní zásluhou náboženství je morální vliv na lid a přirozené náboženství se v různých podobách stává především oporou a zdůvodněním morálky.
V druhé části se pokusím obecné rysy tohoto hnutí rozvést a konkretizovat na příkladu Tindalova díla Christianity As Old As the Creation: Or the Gospel a Republication of the Religion of Nature. V Tindalově pojetí je existence Boha evidentní a jistá z dokonalosti božího stvoření, lidským úkolem je zjišťovat rozumem povinnosti, které vůči Bohu máme, a snažit se je naplňovat. Z povinností k Bohu plyne i povinnost k bližním - tato myšlenka ospravedlňuje moralizující charakter přírodního náboženství. Tindal dále tvrdí, že z pojetí Boha jako absolutní dokonalosti vyplývá, že nemůže zasahovat do běhu světa - znamenalo by to, že mění svá rozhodnutí, což je s jeho dokonalostí neslučitelné. Zjevení a evangelium nemohou stát v základu víry, naopak se stávají něčím nadbytečným - k poznání Boha stačí rozum.
Ve třetí části představím dobovou diskuzi na příkladu dvou Tindalových oponentů. V knize A Defence of Reveal'd Religion Johna Conybeare se zaměřím především na jeho kritiku možnosti rozumového poznání přírodních zákonů. V knize The Usefulness, Truth, and Excelency of the Christian Revelation Defended Jamese Fostera se budu soustředit na jeho argumentaci proti dostatečnosti lidského rozumu a nadbytečnosti zjevení.
V závěru práce se pokusím o vlastní reflexi myšlenky přirozeného náboženství.
References
Conybeare John, A defence of reveal'd religion against the execeptions of a later writer, in his book, intituled, "Christianity as old as the creation", Dublin 1739.
Foster James, The usefulness, truth, and excellency of the Christian revelation defended against the objections contain'd in a late book, intitled, "Christianity as old as creation", London 1734.
Gay Peter, Deism; an anthology, Princeton 1968.
Lechler Gotthard Victor, Geschichte des englischen Deismus, Stuttgart und Tübingen 1841.
Leland John, A view of the principal deistical writers that have appeared in England in the last and present century, London 1755.
Scholder Klaus, Ursprünge und Probleme der Bibelkritik im 17. Jahrhundert, München 1966.
Stephen Leslie, History of English thought in the Eighteenth century, London 1876.
Tindal Matthew, Christianity As Old As the Creation: Or the Gospel a Republication of the Religion of Nature, London 1730.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html