České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Thesis title in Czech: | České školy bez hranic. Vícečetná případová studie |
---|---|
Thesis title in English: | Czech schools without borders. Multiple case study |
Key words: | Česká škola bez hranic|bilingvismus|bilingvní vzdělávání|čeština pro cizince |
English key words: | Czech school without borders|bilingualism|bilingual education|czech for foreigners |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 02.11.2016 |
Date of assignment: | 03.11.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.11.2016 |
Date and time of defence: | 24.01.2018 14:00 |
Date of electronic submission: | 04.01.2018 |
Date of proceeded defence: | 24.01.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je ukázat, jakým vývojem prošly České školy bez hranic od svého založení, jak v současné době fungují, jakých výsledků, zvláště v oblasti jazykového vzdělávání v češtině, dosahují, jak jejich fungování a studijní výsledky hodnotí jejich vedoucí pracovníci, žáci a jejich rodiče. Práce bude koncipována jako vícečetná případová studie zaměřená na dvě vybrané České školy bez hranic s delší tradicí, totiž Českou školu bez hranic v Bruselu a Českou školu bez hranic v Ženevě. Metodologicky se bude opírat o etnografické postupy sběru dat a práce s nimi; zaměří se na analýzu vývoje uvedených Českých škol bez hranic (především na základě oficiálních listinných pramenů), na současné fungování těchto škol (na základě analýzy administrativních dokumentů, zvláště programových, studijních plánů, učebnich materiálů) a jejich výsledky (mj. s oporou o analýzu dostupných písemných projevů žáků v češtině) a na reflexi práce Českých škol bez hranic u jejich vedoucích pracovníků (ředitelů škol, formou analýzy polostrukturovaných interview), současných žáků a jejich rodičů (formou dotazníkového šetření). Podle potřeby a možností lze uvažovat i o přímém pozorování výuky (nejde o závaznou součást zadání). Postup: 1. studium příslušné odborné literatury 2. analýza relevantních dokumentů, zvl. spojených s plánováním, organizací a výsledky studia 3. příprava a provedení polostrukturovaných interview s ředitelkami (a podle situace rovněž s personálem) Českých škol bez hranic 4. Příprava a provedení dotazníkového šetření mezi současnými žáky a jejich rodiči 5. Analýza výsledků práce žáků v Českých školách bez hranic, především v předmětu český jazyk, včetně výsledků archivovaných (písemných prací, testů apod.) 6. Shrnutí výsledků, formulování závěrů |
References |
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of blingualism and bilingual education. BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2012 HARDING-ESCH, E.; RILEY, P. Bilingvní rodina. Praha, 2008 HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002 ČŠBH. Vzdělávací program. dostupné z www.csbh.cz ČŠBH. Výroční zprávy. Dostupné z www.csbh.cz Další tituly budou doplněny v průběhu řešení práce |