Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Thesis title in Czech: České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Thesis title in English: Czech schools without borders. Multiple case study
Key words: Česká škola bez hranic|bilingvismus|bilingvní vzdělávání|čeština pro cizince
English key words: Czech school without borders|bilingualism|bilingual education|czech for foreigners
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2016
Date of assignment: 03.11.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.11.2016
Date and time of defence: 24.01.2018 14:00
Date of electronic submission:04.01.2018
Date of proceeded defence: 24.01.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je ukázat, jakým vývojem prošly České školy bez hranic od svého založení, jak v současné době fungují, jakých výsledků, zvláště v oblasti jazykového vzdělávání v češtině, dosahují, jak jejich fungování a studijní výsledky hodnotí jejich vedoucí pracovníci, žáci a jejich rodiče.
Práce bude koncipována jako vícečetná případová studie zaměřená na dvě vybrané České školy bez hranic s delší tradicí, totiž Českou školu bez hranic v Bruselu a Českou školu bez hranic v Ženevě. Metodologicky se bude opírat o etnografické postupy sběru dat a práce s nimi; zaměří se na analýzu vývoje uvedených Českých škol bez hranic (především na základě oficiálních listinných pramenů), na současné fungování těchto škol (na základě analýzy administrativních dokumentů, zvláště programových, studijních plánů, učebnich materiálů) a jejich výsledky (mj. s oporou o analýzu dostupných písemných projevů žáků v češtině) a na reflexi práce Českých škol bez hranic u jejich vedoucích pracovníků (ředitelů škol, formou analýzy polostrukturovaných interview), současných žáků a jejich rodičů (formou dotazníkového šetření). Podle potřeby a možností lze uvažovat i o přímém pozorování výuky (nejde o závaznou součást zadání).
Postup:
1. studium příslušné odborné literatury
2. analýza relevantních dokumentů, zvl. spojených s plánováním, organizací a výsledky studia
3. příprava a provedení polostrukturovaných interview s ředitelkami (a podle situace rovněž s personálem) Českých škol bez hranic
4. Příprava a provedení dotazníkového šetření mezi současnými žáky a jejich rodiči
5. Analýza výsledků práce žáků v Českých školách bez hranic, především v předmětu český jazyk, včetně výsledků archivovaných (písemných prací, testů apod.)
6. Shrnutí výsledků, formulování závěrů
References
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of blingualism and bilingual education.
BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2012
HARDING-ESCH, E.; RILEY, P. Bilingvní rodina. Praha, 2008
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002
ČŠBH. Vzdělávací program. dostupné z www.csbh.cz
ČŠBH. Výroční zprávy. Dostupné z www.csbh.cz
Další tituly budou doplněny v průběhu řešení práce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html