Baudelairovy "estetické kuriozity"
Thesis title in Czech: | Baudelairovy "estetické kuriozity" |
---|---|
Thesis title in English: | Baudelaire´s "aesthetic curiosities" |
Key words: | Charles Baudelaire|19. století|Walter Benjamin|modernost|výtvarné umění |
English key words: | Charles Baudelaire|19th century|modernity|Walter Benjamin|art |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 17.10.2016 |
Date of assignment: | 18.10.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.10.2016 |
Date and time of defence: | 31.01.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.12.2017 |
Date of proceeded defence: | 31.01.2018 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Guidelines |
Předmětem této práce je shrnout estetické postoje Charlese Baudelaira, přičemž opírat se budu převážně o Baudelairovy teoretické spisy na pomezí kritických úvah o umění a záznamů měnící se společnosti. K interpretaci těchto úvah je nezbytné porozumět době, v níž vznikly. Ocitáme se v polovině devatenáctého století, scénou budiž Paříž coby jedna z prvních světových metropolí. Tato tíživá, industrializující se metropole, jež v té době prodělávala mnoho urbanistických změn, se umělcům doslova měnila před očima. Coby nejklíčovější zdroj Baudelairových úvah mi poslouží jeho „salony“ o umění a esej Malíř moderního života z roku 1863, v němž, kromě jiného, Baudelaire definuje pojem modernita. “Potěšení, jež nám dává zobrazení přítomnosti, pramení nejen z krásy, do níž se může halit, nýbrž také z její podstatné vlastnosti jako přítomnosti.” poznamenává Baudelaire v úvodu eseje. Obrací se tedy k přítomnosti, proměnlivým a pomíjivým scénám moderního života, které by měl umělec zachytit. Umělec by se měl stát součástí davu a středem světa, měl by se toulat proudícím velkoměstem, udivovat a obdivovat se mu a vášnivě nazírat na každý detail. Ve druhé části práce se pokusím na Baudelaira nahlédnout optikou estetické teorie století dvacátého. Vycházet budu především z textů Waltera Benjamina, jenž Baudelairovi věnoval celou sbírku esejí a spatřoval v něm prvního moderního spisovatele. Na Baudelairových poznatcích ilustruje postoje k urbanismu a modernitě. Úvahy tak přesahují uměleckou teorii a slouží jako reflexe dobových společenských změn, nepostrádajících relevanci ani pro století dvacáté. |
References |
Ch. Baudelaire: Úvahy o některých současnících. Praha: Odeon. 1963 Ch. Baudelaire: Důvěrné deníky. Praha: KRA. 1993 W. Benjamin: Teoretické pasáže. Praha: Oikoymenh. 2011 W. Benjamin: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon. 1979 W. Benjamin: The Arcades Project. Cambridge: The Harvard University Press. 1999 T. Gautier: Charles Baudelaire. Praha: Nakladatelství Aloise Srdce. 1919 J. Crary: Technics of the Observer: On Vision and the Modernity in the 19th Century. Cambridge, MA: MIT. 1990. S. F. Eisenman: Nineteenth Century Art: A Critical History. London: Thames & Hudson. 2007 T. J. Clark: The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His Followers. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1985. O. Levý: Baudelaire, jeho estetika a technika. Brno: Filosofická fakulta M. U. 1947 I. Kant: Kritika soudnosti. Praha: Oikoymenh. 2015 T. Adorno: Estetická teorie. Praha: Panglos. 1997 F. Frascina, Ch. Harrisson: Modern Art and Modernism: A Critical Anthology. New York: SAGE Publications Ltd. 1982 |