Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Baudelairovy "estetické kuriozity"
Thesis title in Czech: Baudelairovy "estetické kuriozity"
Thesis title in English: Baudelaire´s "aesthetic curiosities"
Key words: Charles Baudelaire|19. století|Walter Benjamin|modernost|výtvarné umění
English key words: Charles Baudelaire|19th century|modernity|Walter Benjamin|art
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.10.2016
Date of assignment: 18.10.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.10.2016
Date and time of defence: 31.01.2018 09:00
Date of electronic submission:28.12.2017
Date of proceeded defence: 31.01.2018
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Předmětem této práce je shrnout estetické postoje Charlese Baudelaira, přičemž opírat se budu převážně o Baudelairovy teoretické spisy na pomezí kritických úvah o umění a záznamů měnící se společnosti. K interpretaci těchto úvah je nezbytné porozumět době, v níž vznikly. Ocitáme se v polovině devatenáctého století, scénou budiž Paříž coby jedna z prvních světových metropolí. Tato tíživá, industrializující se metropole, jež v té době prodělávala mnoho urbanistických změn, se umělcům doslova měnila před očima.

Coby nejklíčovější zdroj Baudelairových úvah mi poslouží jeho „salony“ o umění a esej Malíř moderního života z roku 1863, v němž, kromě jiného, Baudelaire definuje pojem modernita. “Potěšení, jež nám dává zobrazení přítomnosti, pramení nejen z krásy, do níž se může halit, nýbrž také z její podstatné vlastnosti jako přítomnosti.” poznamenává Baudelaire v úvodu eseje. Obrací se tedy k přítomnosti, proměnlivým a pomíjivým scénám moderního života, které by měl umělec zachytit. Umělec by se měl stát součástí davu a středem světa, měl by se toulat proudícím velkoměstem, udivovat a obdivovat se mu a vášnivě nazírat na každý detail.

Ve druhé části práce se pokusím na Baudelaira nahlédnout optikou estetické teorie století dvacátého. Vycházet budu především z textů Waltera Benjamina, jenž Baudelairovi věnoval celou sbírku esejí a spatřoval v něm prvního moderního spisovatele. Na Baudelairových poznatcích ilustruje postoje k urbanismu a modernitě. Úvahy tak přesahují uměleckou teorii a slouží jako reflexe dobových společenských změn, nepostrádajících relevanci ani pro století dvacáté.
References
Ch. Baudelaire: Úvahy o některých současnících. Praha: Odeon. 1963
Ch. Baudelaire: Důvěrné deníky. Praha: KRA. 1993
W. Benjamin: Teoretické pasáže. Praha: Oikoymenh. 2011
W. Benjamin: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon. 1979
W. Benjamin: The Arcades Project. Cambridge: The Harvard University Press. 1999
T. Gautier: Charles Baudelaire. Praha: Nakladatelství Aloise Srdce. 1919
J. Crary: Technics of the Observer: On Vision and the Modernity in the 19th Century. Cambridge, MA: MIT. 1990.
S. F. Eisenman: Nineteenth Century Art: A Critical History. London: Thames & Hudson. 2007
T. J. Clark: The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His Followers. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1985.
O. Levý: Baudelaire, jeho estetika a technika. Brno: Filosofická fakulta M. U. 1947
I. Kant: Kritika soudnosti. Praha: Oikoymenh. 2015
T. Adorno: Estetická teorie. Praha: Panglos. 1997
F. Frascina, Ch. Harrisson: Modern Art and Modernism: A Critical Anthology. New York: SAGE Publications Ltd. 1982
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html