Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Klíčové kompetence očima češtináře
Thesis title in Czech: Klíčové kompetence očima češtináře
Thesis title in English: Key competences according to teachers of the Czech language
Key words: kompetence|klíčové kompetence|kurikulární reforma|učitel|český jazyk a literatura|rámcový vzdělávací program
English key words: competence|key competences|curricular reform|teacher|Czech language and literature|Framework educational program
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.10.2016
Date of assignment: 07.10.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.10.2016
Date and time of defence: 10.09.2018 09:30
Date of electronic submission:06.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude hledat odpověď na otázku, jak učitelé češtiny na gymnáziích chápou klíčové kompetence vymezené v základních programových dokumentech (zejména v rámcových vzdělávacích programech), jakou mají představu o jejich rozvíjení ve vzdělávací oblasti ČJL, jaký mají vztah k jejich uplatnění při plánování, přípravě a realizaci výuky ve vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura (včetně přípravy a realizace výuky jednotlivých dílčích obsahů – ve výběru).
Metody: podrobné studium programových dokumentů a relevantních didaktických studií; analýza vybraných učebnic ČJL pro gymnázia; strukturované rozhovory s učiteli češtiny vybraných pražských gymnázií; podle možností rovněž studium dalších didaktických materiálů, s nimiž interviewovaní učitelé při výuce pracují.
Výstupem bude zjištění, do jaké míry se kompetenční pojetí výuky prosadilo mezi učiteli češtiny na gymnáziích v praxi, případně jaké jsou hlavní slabiny současného stavu.
References
ČAPEK, R., LORONCOVIČ, J., ŠEVČÍKOVÁ, V. (eds.). Od RVP k ŠVP, idea a realita. Ostrava: OU PDF, 2008
DOLEŽALOVÁ, J., VRABCOVÁ, D. Kompetence na pozadí současné kurikulární reformy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006
JANÍK, T. Pedagogical content knowledge nebo didakttická znalost obsahu? Brno, 2007
JANÍK, T. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno, 2009
JANÍK, T., JANKO, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Praha, 2010
JANÍK, T., NAJVAR, P., SOLNIČKA, D. Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií. ORBIS SCHOLAE, 5, Č. 3, STR. 63-85
KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha, 2010
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu jevů pedagogických. Praha, 2011
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000
HEDNL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha 2005
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html