Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
V tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945–1965)
Thesis title in Czech: V tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945–1965)
Thesis title in English: In Pool of Blood. Crime Films and its Production Cycles between Various Participants of Czechoslovak Nationalized Cinema (1945–1965)
Key words: Československo|kriminální fikce|produkční cyklus|zestátněná kinematografie|žánrová teorie
English key words: crime fiction|Czechoslovakia|genre theory|nationalized cinema|production cycle
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.10.2016
Date of assignment: 03.10.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.10.2016
Date and time of defence: 28.06.2022 10:00
Date of electronic submission:30.09.2021
Date of proceeded defence: 28.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Ivan Klimeš
  Mgr. Milan Hain, Ph.D.
 
 
Guidelines
Východiskem disertační práce je tázání po předpokladech hrané, dlouhometrážní detektivky v prostředí zestátněné československé kinematografie. Výzkum zamýšlí hloubkově pokrýt období rámcově mezi lety 1945 až 1965, tedy od okamžiku květnového osvobození a srpnového zestátnění do fáze dílčího utlumení produkčních cyklů a žánrových označení, které obecněji definovanou českou filmovou detektivku soustavněji ustavily a prosadily. Od poloviny šedesátých let se tyto filmy etablovaly a po dobu několika desetiletí úspěšně přečkaly četné kolize produkční i společenské. Klíčovým úkolem práce je objasnit, co především stálo za právě tímto žánrovým vývojem. Metodologicky práce těží ze žánrové teorie, konkrétně pak výzkumu produkčních cyklů, adaptovaném na tuzemské prostředí. Výchozí vymezení produkčního cyklu – tematický vzorec ve specifickém produkčním uplatnění, který je při nepřerušené pravidelnosti realizován po dobu několika let – je přebráno z dosavadních definic badatelů, jež uvedený výzkum proponovali (Rick Altman, Steve Neale), a zejména pak těch, kteří podněty rozvinuli v argumentačně komplexních monografiích (Richard Nowell, Peter Stanfield). Pro místně lokalizovaný výzkum je podstatná vyargumentovaná adaptace těchto výzkumných pozic na tuzemské prostředí (Petr Szczepanik). Pokládám produkční cyklus za prostor pro trojí analytické tázání – tematické, produkční a časové –, přičemž každé slibuje specifický přínos. Dvě základní výzkumné otázky zní takto. Zaprvé, jak a proč došlo k poválečnému rozmachu české filmové detektivky, ač měla během zkoumaného období oficiálně přinejmenším pejorativní pověst? Zadruhé, jaké aspekty hrály roli při jejím prvotním pokvětnovém postupu, bezprostředně poúnorové transformaci a nápadném rozkvětu od šedesátých let? Nabízím v podobě navržených tezí tři obecné odpovědi, které rozvine samotná práce. Zaprvé, výchozí vzorec tuzemsky i aktérsky reflektované detektivky nabízel mnoho rozpoznatelných a vzájemně se značně odlišujících variant. Zadruhé, jednotliví zúčastnění aktéři přímo či nepřímo podněcovali hledání těchto cest. Zatřetí, ústup jednoho produkčního cyklu nevedl k celkovému odklonu od souvisejících žánrových označení, nýbrž vybízel k dalšímu a udržitelnějšímu promýšlení alternativ.
References
Altman, Rick: Film/Genre, London: British Film Institute 1999.
Grindon, Leger: Cycles and Clusters: The Shape of Film Genre History. In.: Barry Keith Grant (ed.): Film Genre Reader IV, Austin: University of Texas Press 2012, s. 42–59.
Jareš, Michal; Mandys, Pavel: Dějiny české detektivky, Praha: Paseka 2019.
Klein, Amanda Ann: American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems, and Defining Subcultures, Austin: University of Texas Press 2011.
Leitch, Thomas: Crime Films, Cambridge – New York: Cambridge University Press 2004.
Lobato, Ramon; Ryan, Mark David: Rethinking Genre Studies through Distribution Analysis: Issues in International Horror Movie Circuits. New Review of Film and Television Studies 9, 2011, č. 2, s. 188–203.
Mittell, Jason: Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture, New York – London: Routledge 2004.
Neale, Steve: Genre and Hollywood, London – New York: Routledge 2000.
Nowell, Richard: Blood Money: A History of the First Teen Slasher Film Cycle, New York – London: Continuum 2011.
Skopal, Pavel: Užitečná detektivka. Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období. Iluminace 30, 2018, č. 3, s. 5–22.
Szczepanik, Petr: Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc: 1945–1970, Praha: Národní filmový archiv 2016.
Szczepaniková, Zuzana: Hledání nové detektivky pro socialistický film: (Znovu)ustavování detektivního žánru v období 1948–1954, Brno: Masarykova univerzita – Filozofická fakulta 2019.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html