Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Practicum in training teachers of EFL
Thesis title in Czech: Pedagogické praxe v přípravě angličtinářů
Thesis title in English: Practicum in training teachers of EFL
Key words: výuka anglického jazyka|pedagogická praxe|souvislá pedagogická praxe|průběžná pedagogická praxe|mnohonásobná případová studie|fakultní učitelé
English key words: English language teaching|teaching practicum|qualitative research|multiple case study|faculty teachers
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.09.2016
Date of assignment: 29.09.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.10.2016
Date and time of defence: 06.09.2017 00:00
Date of electronic submission:08.08.2017
Date of proceeded defence: 06.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jan Čermák, CSc.
 
 
 
Guidelines
Pedagogické praxe jsou nedílnou součástí přípravy kompetentních učitelů. Současný model praxí není stanoven zákonem, a proto může nabývat různé podoby pro různé vzdělávací instituce. Modely praxí se liší jak na úrovni národní - mezi vzdělávacími institucemi - tak na úrovni mezinárodní. Rozdílná podoba přípravy budoucích učitelů tak s sebou nutně přináší rozdíly v kvalitě této přípravy.

Cílem teoretické části je seznámit čtenáře s různými modely pedagogických praxí. Na základě odborné literatury budou nastíněny místní modely, ale zejména pak i zahraniční. Pozornost bude věnována přede vším zemím, kde je výuka anglického jazyka a příprava učitelů na vysoké úrovni, tedy např. Finsko, Německo, Belgie apod. Autor v práci předloží ucelený přehled různých přístupů a tím čtenáři přiblíží jiné způsoby přípravy vyučujících, než které jsou standardem v České republice. Z teoretické části tak budou zřejmé rozdíly mezi modelem naším a modely zahraničními. Na základě těchto rozdílu můžeme předpokládat, že přípravu u nás by bylo možné zefektivnit podle jiných modelů, které přináší lepší výsledky. Práce se zaměří pouze na přípravu učitelů anglického jazyka pro střední školy.

Cílem praktické části je na základě dotazníkového šetření zjistit, jak svou přípravu vnímají samotní učitelé, kteří nastoupili do praxe. Hlavní otázkou při tomto výzkumu bude, jestli se učitelé cítili dostatečně připraveni před tím, než začali svůj pracovní poměr. Dále se rozhovory zaměří na nedostatky praxí vyplývající z porovnání modelů v teoretické části. Autor uvede 3-5 případových studií, které se budou zabývat praktickou přípravou učitelů anglického jazyka. Tyto případové studie mají za cíl podpořit předpoklady představené v teoretické části.

Závěr práce bude obsahovat shrnutí klíčových bodů teoretické části, které doplní vyhodnocení polostrukturovaných rozhovorů. V závěru autor potvrdí, popř. vyvrátí, předpoklady vyplývající z teoretické části a navrhne možná doporučení pro učitele, která by mohla pomoci zefektivnit současné vzdělávání budoucích pedagogů.
References
1) Aho, E., Pitkänen, K. & Sahlberg, P. (2006). Policy development and reform principles of basic and secondary education in Finland since 1968. Washington, DC: World Bank.


2) Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (Eds.) (2006). Research- based teacher education in Finland: Re ections by Finnish teacher educators. Research Report 25. Turku: Finnish Educational Research Association.


3) Przegietka, Katarzyna. Turlo, Józefina. School system and teacher training in Germany. Web. Sep 19. 2016



4) Wang, Aubrey H. et al. Preparing Teachers Around the World. Web. Sep 19. 2016

5) PEČINKOVÁ, Simona. Vzdělávání učitelů preprimární, primární a sekundární školy - historie, současnost, perspektivy [online]. 2011. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/105050. Vedoucí práce Růžena Váňová.

6) HAMÁČEK, Jiří. Problematika uvádění učitelů do praxe [online]. 2008. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/21935. Vedoucí práce Helena Černíková.


7) KEPKA, Josef a Gabriela KLEČKOVÁ. Pedagogická praxe: [metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007.

8) Crookes, Graham. A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge Language Education. Cambridge, U.K. ; New York: Cambridge University Press, 2003.

9) Farrell, Thomas S. C., ed. Novice Language Teachers: Insights and Perspectives for the First Year. London ; Oakville, CT: Equinox Pub, 2008.

10) Gebhard, J.G. (2009) The Practicum. In Burns, Anne, and Jack C. Richards, eds. The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. New York: Cambridge University Press, 2009.

11) Richards, Jack C., and Thomas S. C. Farrell. Practice Teaching: A Reflective Approach. New York: Cambridge University Press, 2011.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html