Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají
Thesis title in Czech: | Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají |
---|---|
Thesis title in English: | Muerte Súbita: The book as the space where the borders are dissolving |
Key words: | hranice|mexická realita|fragmentárnost|umění|násilí|čtenář |
English key words: | borders|mexican reality|fragmentary|art|violance|reader |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Centre for Ibero-American Studies (21-SIAS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Anna Housková, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.09.2016 |
Date of assignment: | 21.09.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.07.2018 |
Date and time of defence: | 03.09.2018 11:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | PhDr. Simona Binková, CSc. |
Guidelines |
Charakteristika tématu: Mexický spisovatel Álvaro Enrigue, od něhož česky zatím vyšla kniha Podchlazení (FRA, 2014, šp. Hipotermia), ve svých dílech originálním způsobem, často prostřednictvím historických a apokryfních událostí, zachycuje život v současném Mexiku. U jednotlivých knih lze pozorovat myšlenkový i tematický vývoj autora, avšak jeden motiv se prolíná celou jeho dosavadní tvorbou; tím je téma hranice. Právě hranice je pro jeho dílo klíčové: Álvaro Enrigue hranice staví a vzápětí je bourá, aby poukázal na jejich nesmyslnost, podkopává vnitřní hranice v mexické společnosti, kterými se ohradily jednotlivé skupiny obyvatel. Snaží se narušit tradiční vnímání času a prostoru, a proto se jeho příběhy odehrávají na několika místech a v různých časových rovinách. Hranice mezi jeho knihami a čtenářem se postupně rozplývají, nabourává čtenářův svět, aby pozměnil jeho konvenční pohled nejen na mexickou realitu, ale i na národní historii, která se proměnila v mýtus. Prostřednictvím humoru a ironie tyto národní mýty boří a ruší hranice mezi oficiální historií a hravou parodií. Cíl práce: Cílem práce je analyzovat typy hranic, které se objevují v románu Muerte súbita (2013), odehrávajícím se před 400 lety ve španělských koloniích a v barokní Itálii, avšak zachycujícím současný stav mexické společnosti, a vymezit, jakým způsobem Enrigue tyto hranice zachycuje a vzápětí boří. Předpokládaná struktura práce: 1) Úvod do tématu Současné Mexiko a role spisovatele v něm Téma reaktualizace dějin v mexické literatuře 2) Stať práce Hranice jako literární téma Demytizace národních dějin Minulost jako zrcadlo přítomnosti Boření národní identity? Role čtenáře 3) Shrnutí a závěr práce Metody (technika) zpracování materiálu: Studium a zpracování primárních a sekundárních zdrojů, nastínění problémů současného Mexika a role spisovatele v něm, kvalitativní obsahová analýza jednotlivých literárních prostředků v primární literatuře Álvara Enrigueho. |
References |
Primární literatura: Enrigue, Álvaro. Muerte súbita. Barcelona: Editorial Anagrama, 2013. Enrigue, Álvaro. La muerte de un instalador. México: Grijalbo Mondadori, 1996. Sekunární literatura: Iser, Wolfgang. Estética De La Recepción. Madrid: Visor, 1989. Bartra, Roger. La sombra del futuro. México: Fondo de cultura económica, 2012. Pons, María Cristina. Memorias del olvido. La novela histórica de fines del siglo XX. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2000. Fernández Perrera, Manuel. La literatura mexicana del siglo XX. México: Universidad Veracruzana, 2000. Hodrová, Daniela. ...na okraji chaosu...Poetika literáního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. Appadurai, Arjun. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2001. Kubíček, Tomáš, Jiří Hrabal a Petr A. Bílek. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013. Zanoteli Correa, Leonel Alí. El desencanto como resolución en tres novelas mexicanas contemporáneas: La muerte de un instalador de Álvaro Enrigue; El amante de Janis Joplin, de Élmer Mendoza; y El testigo, de Juan Villoro. México, 2016. Heyman, Stephen. „Álvaro Enrigue: Using the Past to Explain the Present“. New York Times. 27. ledna, 2016. (http://www.nytimes.com/2016/01/28/arts/international/alvaro-enrigue-using-the-past-to-explain-the-present.html?_r=4) |