Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají
Thesis title in Czech: Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají
Thesis title in English: Muerte Súbita: The book as the space where the borders are dissolving
Key words: hranice|mexická realita|fragmentárnost|umění|násilí|čtenář
English key words: borders|mexican reality|fragmentary|art|violance|reader
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Centre for Ibero-American Studies (21-SIAS)
Supervisor: prof. PhDr. Anna Housková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.09.2016
Date of assignment: 21.09.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.07.2018
Date and time of defence: 03.09.2018 11:00
Date of electronic submission:25.07.2018
Date of proceeded defence: 03.09.2018
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: PhDr. Simona Binková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Charakteristika tématu:
Mexický spisovatel Álvaro Enrigue, od něhož česky zatím vyšla kniha Podchlazení (FRA, 2014, šp. Hipotermia), ve svých dílech originálním způsobem, často prostřednictvím historických a apokryfních událostí, zachycuje život v současném Mexiku. U jednotlivých knih lze pozorovat myšlenkový i tematický vývoj autora, avšak jeden motiv se prolíná celou jeho dosavadní tvorbou; tím je téma hranice. Právě hranice je pro jeho dílo klíčové: Álvaro Enrigue hranice staví a vzápětí je bourá, aby poukázal na jejich nesmyslnost, podkopává vnitřní hranice v mexické společnosti, kterými se ohradily jednotlivé skupiny obyvatel. Snaží se narušit tradiční vnímání času a prostoru, a proto se jeho příběhy odehrávají na několika místech a v různých časových rovinách. Hranice mezi jeho knihami a čtenářem se postupně rozplývají, nabourává čtenářův svět, aby pozměnil jeho konvenční pohled nejen na mexickou realitu, ale i na národní historii, která se proměnila v mýtus. Prostřednictvím humoru a ironie tyto národní mýty boří a ruší hranice mezi oficiální historií a hravou parodií.

Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat typy hranic, které se objevují v románu Muerte súbita (2013), odehrávajícím se před 400 lety ve španělských koloniích a v barokní Itálii, avšak zachycujícím současný stav mexické společnosti, a vymezit, jakým způsobem Enrigue tyto hranice zachycuje a vzápětí boří.

Předpokládaná struktura práce:

1) Úvod do tématu
Současné Mexiko a role spisovatele v něm
Téma reaktualizace dějin v mexické literatuře

2) Stať práce
Hranice jako literární téma
Demytizace národních dějin
Minulost jako zrcadlo přítomnosti
Boření národní identity?
Role čtenáře

3) Shrnutí a závěr práce

Metody (technika) zpracování materiálu:
Studium a zpracování primárních a sekundárních zdrojů, nastínění problémů současného Mexika a role spisovatele v něm, kvalitativní obsahová analýza jednotlivých literárních prostředků v primární literatuře Álvara Enrigueho.
References
Primární literatura:
Enrigue, Álvaro. Muerte súbita. Barcelona: Editorial Anagrama, 2013.
Enrigue, Álvaro. La muerte de un instalador. México: Grijalbo Mondadori, 1996.

Sekunární literatura:
Iser, Wolfgang. Estética De La Recepción. Madrid: Visor, 1989.
Bartra, Roger. La sombra del futuro. México: Fondo de cultura económica, 2012.
Pons, María Cristina. Memorias del olvido. La novela histórica de fines del siglo XX. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.
Fernández Perrera, Manuel. La literatura mexicana del siglo XX. México: Universidad Veracruzana, 2000.
Hodrová, Daniela. ...na okraji chaosu...Poetika literáního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
Appadurai, Arjun. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2001.
Kubíček, Tomáš, Jiří Hrabal a Petr A. Bílek. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013.
Zanoteli Correa, Leonel Alí. El desencanto como resolución en tres novelas mexicanas contemporáneas: La muerte de un instalador de Álvaro Enrigue; El amante de Janis Joplin, de Élmer Mendoza; y El testigo, de Juan Villoro. México, 2016.
Heyman, Stephen. Álvaro Enrigue: Using the Past to Explain the Present. New York Times. 27. ledna, 2016. (http://www.nytimes.com/2016/01/28/arts/international/alvaro-enrigue-using-the-past-to-explain-the-present.html?_r=4)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html