Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prozódie simultánního tlumočení: srovnání s prozódií spontánní a čtené řeči
Thesis title in Czech: Prozódie simultánního tlumočení: srovnání s prozódií spontánní a čtené řeči
Thesis title in English: Prosody of simultaneous interpreting vs. prosody of spontaneous and read speech
Key words: artikulační tempo|dysfluence|fonostyl|intonace|mluvní styly|mluvní tempo|pauzy|prozódie|suprasegmentální aspekty|tempo|tempo řeči|tlumočení
English key words: articulation rate|disfluencies|interpreting|intonation|non-fluencies|pauses|prosody|prosodic features|speech styles|speech rate|suprasegmental features|suprasegmentals
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language:
Department: Institute of Translation Studies (21-UTRL)
Supervisor: doc. PhDr. Tomáš Duběda, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.09.2016
Date of assignment: 09.09.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.09.2016
Date and time of defence: 07.09.2018 13:00
Date of electronic submission:31.07.2018
Date of proceeded defence: 07.09.2018
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: Mgr. Martin Havlík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat prozodickými vlastnostmi simultánně tlumočených projevů ve srovnání se dvěma dalšími fonostyly – čtenou a spontánní řečí. Teoretická část bude zahrnovat základní poznatky o řečové prozódii a informace o její roli při tlumočení. Empirická část bude založena na nahrávkách z archivu rozhlasových pořadů stanice Vltava a nahrávkách simultánně tlumočených projevů z Evropského parlamentu. Nahrávky budou anotovány v programu Praat. Cílem práce bude na základě anotovaného materiálu vypozorovat statisticky významné prozodické vlastnosti (zejména intonační, částečně i rytmické), jimiž se uvedené tři fonostyly odlišují. Ke kvantifikaci zjištěných rozdílů bude použita diskriminační analýza, klasifikační stromy či jiná vhodná statistická metoda.
References
AHRENS, Barbara. Pause (and other prosodic features) in Simultaneous Interpreting. In: Forum,vol. 5/1, pp. 1–18, 2007.
AHRENS, Barbara. Analysing prosody in simultaneous interpreting: difficulties and possible solutions. In: The Interpreters´ Newsletter 13, pp. 1–14, 2005.
AHRENS, Barbara. Prosodic phenomena in simultaneous interpreting: A conceptual approach and its practical application. In: Interpreting 7:1, pp. 51–76, 2005.
DUBĚDA, Tomáš. Études de prosodie contrastive: le cas du français et du tchèque. Praha: Karolinum, 2012.
DUBĚDA, Tomáš. Prosodic boundaries in Czech: an experiment based on delexicalized speech. In: Stern, R. M. (ed.). Proceedings of the Ninth International Conference on Spoken Language Processing. Pittsburg, 2006.
GUSSENHOVEN, Carlos. The phonology of tone and intonation. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
HIRST, Daniel. Pitch parameters for prosodic typology. A preliminary comparison of English and French. In: Proceedings of the 15th Congress of Phonetic Sciences, pp. 1277–1280. Barcelona: ICPhS Organizing Committee, 2003.
HIRST, Daniel, Albert DI CRISTO. Intonation systems: a survey of twenty languages. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
MARTELLINI, Sara. Prosody in Simultaneous Interpretation: a Case Study for the German- Italian Language Pair. In: The Interpreters' Newsletter 18, pp. 61–79, 2013.
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994.
SHLESINGER, Miriam. Intonation in the production and perception of simultaneous interpretation. In: S. Lambert and B. Moser-Mercer (eds.). Bridging the gap: Empirical research in simultaneous interpretation, pp. 225-236. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins, 1994.
VOLÍN, Jan. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha, 2007.
WAASAF, Nafá, María LOURDES. Intonation and the structural organisation of texts in simultaneous interpreting. In: Interpreting 9:2, pp. 177–198, 2007.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html