Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského
Thesis title in Czech: Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského
Thesis title in English: The Phenomenon of “Song Symphony” in Nikolai Myaskovsky’s Work
Key words: písňová symfonie|písňovost|Nikolaj Mjaskovskij|analýza|tématická práce|socialistický realismus|SSSR|kulturní politika|umělec a totalita
English key words: song symphony|songness|Nikolai Myaskovsky|analysis|thematic work|Socialist Realism|USSR|cultural politics|artist and totalitarianism
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.09.2016
Date of assignment: 15.09.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.10.2016
Date and time of defence: 05.09.2017 09:00
Date of electronic submission:27.06.2017
Date of proceeded defence: 05.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce bude definovat a pochopit pojmy písňovost a písňová symfonie, objasnit jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu třech symfonií Nikolaje Mjaskovského ukázat realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 22 op. 54, v jejichž formových strukturách se budu snažit zobrazit místa charakteristická svoji „písňovostí“ a jejich roli v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem „písňové symfonie“, hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Ve své práci chci dopad tohoto dogmatu vysvětlit na díle Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku „intelektuálního“ či „subjektivistického“ umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil dodržovat a začlenit je do svého díla.
References
ASAFJEV, Boris. Hudební forma jako proces. Překlad Bedřich Jičínský. Praha: SHV, 1965. 402 s.
ASAFJEV, Boris. Sovětskaja muzyka i muzykal’naja kul’tura. In: Sovětskaja muzyka: Pjatyj sbornik statěj. Moskva, Leningrad: Muzgiz, 1946, s. 3—20.
BAJER, Jiří. Sovětská hudební kultura. Praha: Supraphon, 1977-1978. 2 sv. 526 s.
DOLINSKAJA, Jelena Borisovna, ed. Neizvestnyj Nikolaj Mjaskovskij: vzgljad iz XXI veka: sbornik statej. Moskva: Izdatel'skij Dom "Kompozitor", 2006. 223 s. ISBN 5-85285-851-X.
FROLOVA-WALKER, Marina: From Modernism to Socialist Realism in Four Years: Myaskovsky and Asafiev. Muzikologija. 2003,3, s. 199—217.
GEIGER, Friedrich. Musik in zwei Diktaturen: Verfolgung von Komponisten unter Hitler und Stalin. New York: Bärenreiter, 2004. 274 s.
GOEHR, Lydia. Political Music and the Politics of Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 1994,52(1), s. 99—112.
GULINSKAJA, Zoja Konstantinovna. Nikolaj Jakovlevič Mjaskovskij. Moskva: Muzyka, 1981. 192 s.
IKONNIKOV, Alexej Alexandrovič. Chudožnik našich dněj N. Ja. Mjaskovskij. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1982. 414 s.
KUNIN, Iosif. N. Ja. Mjaskovskij: Žizň i tvorčestvo v pis’mach, vospominanijach, kritičeskich otzyvach. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1981. 191 s.
MJASKOVSKIJ, Nikolaj Jakovlevič. Sobranije materialov v dvuch tomach. Moskva: Muzyka, 1964. 393 s.
PROKOFJEV, Sergej a Nikolaj MJASKOVSKIJ. Perepiska. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1977. 599 s.
SCHWARZ, Boris. Music and Musical Life in Soviet Russia 1917-1970. New York: Norton and Company, 1973. 550 s.
SIŇAVSKIJ, Andrej. Čto takoje socialističeskij realizm. Moskva: 1957. In: IGRUNOV, Vjačeslav, ed.: Antologija samizdata [online]. Dostupné z:http://antology.igrunov.ru/authors/synyavsky/1059651903.html
SKREBKOV, Sergej. Simfoničeskij těmatizm Mjaskovskogo. In: Sovětskaja muzyka. Moskva: Muzgiz, 1946, s. 42—55.
TARUSKIN, Richard. The danger of music and other anti-utopian essays. Berkeley: University of California Press, 2009. 488 s. ISBN 978-0-520-24977-6.
TASSIE, Gregor. Nikolay Myaskovsky: The Conscience of Russian Music. Lanham: Rowman & Littlefield, 2014. 395 s.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html