Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Thesis title in Czech: Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Thesis title in English: Cognitive Development Support of Adolescents with Learning Disabilities
Key words: Kognitivní rozvoj|specifické poruchy učení|dospívající|kognitivní deficity|informační technologie
English key words: Cognitive development|learning disabilities|adolescents|cognitive deficits|information technologies
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.08.2016
Date of assignment: 30.08.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.09.2016
Date and time of defence: 05.09.2017 00:00
Date of electronic submission:24.07.2017
Date of proceeded defence: 05.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na kognitivní deficity související se specifickými poruchami učení, vysvětlí podstatu těchto poruch a popíše jejich základní projevy. Následně pak bude věnována pozornost možnostem kognitivního rozvoje v hlavních narušených oblastech, specificky v populaci dospívajících s dyslexií. Výzkumná část se bude zabývat aplikací s názvem Tablexia, která byla vytvořena za účelem podpory kognitivního rozvoje dospívajících s dyslexií, konkrétně žáků druhého stupně základních škol. Výzkum se pokusí ověřit efektivitu intervence prostřednictvím této metody, která bude spočívat v detailním sledování práce respondendů s touto aplikací.

Výzkumná část diplomové práce by tak měla podpořit nečetné řady na výzkumu založených studií, které byly na poli dyslexie a jiných specifických poruch učení provedeny.
References
Helland, T. (2007). Dyslexia at a behavioural and a cognitive level. Dyslexia, 13(1), 25-41.

Lebeer, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál.

Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení (3. upr. a rozšíř. vyd.). Jinočany: H&H.

Moura, O., Simões, M. R., & Pereira, M. (2014). WISC-III Cognitive Profiles in Children with Developmental Dyslexia: Specific Cognitive Disability and Diagnostic Utility. Dyslexia, 20(1), 19-37.

Snowling, M. J., & Melby-Lervåg, M. (2016). Oral language deficits in familial dyslexia: A meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 142(5), 498-545.

Šíchová, A., & Rybářová, K. (2014). Tablexia - vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií. Školní poradenství v praxi, vol.1, 29-30.

Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD (Vyd. 12.). Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html