Svět práce pohledem státu, odborů a zaměstnavatelů. Budování hegemonie.
Thesis title in Czech: | Svět práce pohledem státu, odborů a zaměstnavatelů. Budování hegemonie. |
---|---|
Thesis title in English: | The world of work through the perspective of state, labour unions and employers. Building a hegemony. |
Key words: | práce, stát, odbory, zaměstnavatelé, hegemonie, curriculum |
English key words: | work, state, labour unions, employers, hegemony, curriculum |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Political Science (21-UPOL) |
Supervisor: | PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.08.2016 |
Date of assignment: | 10.08.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.12.2016 |
Date and time of defence: | 06.09.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 29.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jan Májíček |
Guidelines |
Diplomová práce bude zkoumat roli státu a sociálních partnerů Rady hospodářské a sociální dohody České republiky, tj. reprezentanty zaměstnanců a zaměstnavatelů, v jejich snahách o budování hegemonie ve výkladu světa práce a zaměstnání v rámci středního odborného a učňovského vzdělávání. Postoje ke společnosti, práci či ekonomice se formují významně během středoškolských let. Je proto žádoucí tázat se, jací aktéři mají v tomto formativním období přístup k možnému ovlivňování výkladu světa práce a zaměstnání a jakým způsobem ho aktivně využívají. Diplomová práce bude tuto otázku zkoumat na případu státu, odborů a zaměstnavatelů v České republice v časové ose 1994 – 2016. Cílem práce je ukázat, jaké symetrie/asymetrie vznikají v reprezentaci práce a kapitálu v rámci středního odborného a učňovského vzdělávání. Důraz je kladen na středoškolskou odbornou a učňovskou úroveň z toho důvodu, že absolventi těchto škol velmi často po dokončení své školní docházky nastupují na trh práce. Jako první se tedy tito absolventi střetávají se světem práce v relativně nízkém věku. Metodologie práce bude vycházet z kritické analýzy konceptů hegemonie ve vzdělávání, přičemž se zaměří zejména na dílo Michaela W. Apple. V diplomové práci bude využito analýzy primárních dokumentů (strategické dokumenty, interní dokumenty, záznamy z jednání tripartity atd.) a sekundární literatury. |
References |
Anyon, J. (2011) Marx and Education. Taylor & Francis. Apple, M. W. (2000) Official knowledge: Democratic knowledge in a conservative age. 2nd edition. New York: Routledge. Apple, M. W. (2004) Ideology and curriculum. New York: Routledge. Bailey, J., Price, R., Esders, L. and McDonald, P. (2010) ‘Daggy shirts, daggy slogans? Marketing unions to young people’, Journal of Industrial Relations , 52 (1): 43–60. Bryson, A. and Gomez, R. (2003) ‘Buying into union membership’, in H. Gospel and S. Wood (eds) Representing Workers: Union Recognition and Membership in Britain. London: Routledge. Cregan, C. and Johnston, S. (1990) ‘An industrial relations approach to the free rider problem: young people and trade union membership in the UK’, British Journal of Industrial Relations, 28 (1): 84–104. Gomez, R., Gunderson, M. and Meltz, N. (2002) ‘Comparing youth and adult desire for unionization in Canada’, British Journal of Industrial Relations, 40 (3): 521–542. Gomez, R., Gunderson, M. and Meltz, N. (2004) ‘From playstations to workstations: young workers and the experience good model of union membership’, in A.Verma and T. Kochan (eds) Unions in the Twenty-First Century. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Oliver, D. (2010) ‘Union membership among young graduate workers in Australia: using the experience good model to explain the role of student employment’, Industrial Relations Journal, 41 (5): 505–519. Sultana, R. (1989) ‘Schooling tomorrow’s worker: trade union education in secondary schools’, New Zealand Journal of Industrial Relations, 13: 3–20. |