Stres, krizové situace a jejich zvládání: Specifika prožívání a zvládání u osob s poruchou či ztrátou sluchu.
Thesis title in Czech: | Stres, krizové situace a jejich zvládání: Specifika prožívání a zvládání u osob s poruchou či ztrátou sluchu. |
---|---|
Thesis title in English: | Stress, crisis situations and coping mechanisms: The specifics of experiencing and coping in persons with impaired hearing or hearing loss. |
Key words: | Neslyšící a nedoslýchaví|náročné situace|interpretativní fenomenologická analýza |
English key words: | Deaf and hard of hearing|demanding situations|interpretative phenomenological analysis |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 27.07.2016 |
Date of assignment: | 27.07.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 30.08.2016 |
Date and time of defence: | 04.09.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 30.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměřuje na specifika prožívání a zvládání stresu, zátěže a krizových situací u osob s poruchou či ztrátou sluchu. Teoretická část práce bude obsahovat rešerši dostupné literatury a bude pojednávat o problematice stresu a jeho zvládání obecně. Dále se bude zabývat problematikou osob s poruchou či ztrátou sluchu a jejich životními nároky z hlediska potenciální zátěže a stresovosti. Probrány budou i aspekty vývoje v řečové, emocionální a sociální oblasti u neslyšících a jejich souvislosti se specifiky prožívání a zvládání stresových situací v dospělosti. Zmíněny budou také aspekty práce s neslyšícími v rámci řešení krizových situací. Empirická část bude realizována prostřednictvím rozhovorů s neslyšícími jimi preferovanými způsoby komunikace (rozhovor za účasti tlumočníka znakového jazyka, použití odezírání či e-mailové komunikace). Na základě rozhovorů bude provedeno hloubkové kvalitativní šetření problematiky zvládání jednotlivých typů stresových a krizových událostí. Cílem diplomového projektu je identifikace stresorů specifických pro neslyšící, ať již svou kvalitou či intenzitou, a mechanismů vyrovnávání se se stresujícími událostmi. Poznatky mohou být dále využity v terapeutické praxi, krizové intervenci či při managementu krizových událostí a katastrof. |
References |
Calderon, R., & Greenberg, M. (2003). Social and emotional development of deaf children. Oxford handbook of deaf studies, language, and education, 1, 177. Child, B., Oschwald, M., Curry, M. A., Hughes, R. B., & Powers, L. E. (2011). Understanding the experience of crime victims with disabilities and deaf victims. Journal of Policy Practice, 10(4), 247-267. Fellinger, J., Holzinger, D., Dobner, U., Gerich, J., Lehner, R., Lenz, G., & Goldberg, D. (2005). Mental distress and quality of life in a deaf population.Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 40(9), 737-742. Fellinger, J., Holzinger, D., & Pollard, R. (2012). Mental health of deaf people.The Lancet, 379(9820), 1037-1044. Jambor, E., & Elliott, M. (2005). Self-esteem and coping strategies among deaf students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(1), 63-81. Kvam, M. H., Loeb, M., & Tambs, K. (2007). Mental health in deaf adults: symptoms of anxiety and depression among hearing and deaf individuals.Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(1), 1-7. Martin, D., & Bat‐Chava, Y. (2003). Negotiating deaf–hearing friendships: Coping strategies of deaf boys and girls in mainstream schools. Child: care, health and development, 29(6), 511-521. Øhre, B., von Tetzchner, S., & Falkum, E. (2011). Deaf adults and mental health: A review of recent research on the prevalence and distribution of psychiatric symptoms and disorders in the prelingually deaf adult population.International Journal on Mental Health and Deafness, 1(1), 3-22. Schwenke, T. (2011). Childhood Trauma: Considering Diagnostic and Culturally Sensitive Treatment Approaches for Deaf Clients. Journal of the American Deafness & Rehabilitation Association (JADARA), 45(1). Sullivan, H. T., & Hakkinen, M. T. (2006, April). Disaster preparedness for vulnerable populations: Determining effective strategies for communicating risk, warning, and response. In Third Annual Magrann Research Conference at Rutgers University (Vol. 4, pp. 21-04). |