Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komparace občanského vzdělávání v České republice, Francouzské republice a Spolkové republice Německo
Thesis title in Czech: Komparace občanského vzdělávání v České republice, Francouzské republice a Spolkové republice Německo
Thesis title in English: Comparison of Civil Education in the Czech Republic, the French Republic and the Federal Republic of Germany
Key words: občanské vzdělávání|politické vzdělávání|vzdělávání dospělých|demokracie|občanství|média|Evropa|Česká republika|Francie|Německo
English key words: Citizenship Education|Political Education|Adult Education|Democracy|Citizenship|Media|Europe|Czech Republic|France|Germany
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.07.2016
Date of assignment: 01.07.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.09.2016
Date and time of defence: 11.09.2017 10:15
Date of electronic submission:03.08.2017
Date of proceeded defence: 11.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Základním cílem práce, kombinující rysy přehledové studie a komparace, je zachycení a zmapování témat ovlivňujících aktuální podoby a proměny občanského vzdělávání v České republice, Francii a Německu – tedy v zemích, které se (v evropském měřítku) kulturně liší, ale zároveň je spojují zkušenosti dějinných proměn, tak aktuální projekty vzájemné spolupráce např. v oblasti kultury a vzdělávání.



Úvodní část textu nastíní rozdílné pozice občanského vzdělávání ve výše jmenovaných evropských zemích, a to s odkazem na dějinný, politický vývoj jednotlivých států. Historiografickou kapitolu doplní interpretace dostupných statistických dat a bádání. Hlavním zaměřením ústřední části práce jsou aktuální výzvy občanského vzdělávání a výraznost jejich aktuální reformulace (např. v reakci na tzv. migrační krizi let 2015-2016). Mezi třemi vybranými aspekty proměn občanského vzdělávání jsou: nutnost propagace demokratických hodnot ve společnosti charakterizované rostoucí mírou apatie vůči politickému dění (projevovanou např. klesající volební účastí), nezbytnost úspěšné integrace konceptu celoživotního vzdělávání a učení (v situaci, kdy společností rezonují úvahy o devalvaci vzdělání) a role médií. Tato trojice okruhů shrne exkurzy do konkrétních subtémat, jejichž prezentace bude podložena zejména výsledky datové žurnalistiky. Třetí část textu je věnována kazuistikám vybraných projektů, zejména těch, týkajících se otázek vzdělávání multikulturního (v projektech orientovaných např. na boj proti xenofobii) a politického (v projektech zaměřených např. na boj proti pravicovému extremismu, ale i v projektech tzv. stranického vzdělávání jednotlivých politických stran).




Předběžná struktura práce:
1 Rozvoj občanského vzdělávání a jeho vyhodnocování
2 Ideové, historické a institucionální zázemí občanského vzdělávání ve zkoumaných zemích
2.1 Česká republika
2.2 Francouzská republika
2.3 Spolková republika Německo
3 Aktuální výzvy občanského vzdělávání
3.1 Hodnoty demokracie
3.2 Idea celoživotního vzdělávání a učení
3.3 Role masových a nových médií ve formování občanské společnosti
4 Vybrané projekty občanského a politického vzdělávání
4.1 Multikulturní vzdělávání
4.2 Politické vzdělávání
References
CÍSAŘ, Ondřej. Politický aktivismus v České republice: sociální hnutí a občanská společnost v období transformace a evropeizace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008. Politologická řada. ISBN 978-80-7325-168-0.



CREMER, Will, Otto SCHMUCK a Inge HEICK (eds.). Politische Bildung für Europa: die europäische Dimension in der politischen Bildung der zwölf EG-Staaten. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 1991. Schriftenreihe (Bundeszentrale für politische Bildung). ISBN 978-3-8933-1120-0.



DOHNALOVÁ, Marie. Antropologie občanské společnosti: analýzy a interpretace s přihlédnutím k výsledkům vědecko-výzkumného a pedagogického zaměření Katedry oboru Občanský sektor FHS UK v Praze. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 2004. Scientia (Nadace Universitatis Masarykiana). ISBN 978-80-7204-339-2.



DUCOMTE, Jean-Michel. L' éducation populaire. [Ed] Privat SAS. Paris: Privat, 2012. ISBN 978-2-7089-8404-2.



FRYDMAN, Benoît (ed.). La société civile et ses droits. Bruxelles: Bruylant, 2004. Penser le droit. ISBN 978-2-8027-1818-5.



HOFFMANN, Nóra a Monika NIKZENTAITIS-STOBBE (eds.). Politische Bildung in Mittelosteuropa: eine Annäherung an Polen, Tschechien und Ungarn. Berlin: MitOst - Verein für Sprach- und Kulturaustausch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, 2008. MitOst-Editionen. ISBN 978-3-9810792-9-6.



KUNŠTÁT, Daniel. 25 let české demokracie očima veřejnosti. Praha: Academia, 2014. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2465-7.



MÜLLER, Karel B. Češi, občanská společnost a evropské výzvy: mezi nacionalismem a liberalismem aneb od etnické exkluze k aktivní hranici. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-865-8.



MÜLLER, Karel B. a Karel MÜLLER. Evropa a občanská společnost: projekt evropské identity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-86429-84-7.



MÜLLER, Karel B. Politická sociologie: [politika a identita v proměnách modernity]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-380-2.



PROST, Antoine. Éducation, société et politiques: une histoire de l'enseignement en France de 1945 à nos jours. Nouv. éd. augm. Paris: Éditions du Seuil, 1997. ISBN 978-2-0203-1478-7.



ROSANVALLON, Pierre. Le modèle politique français: la société civile contre le jacobinisme de 1789 à nos jours. Paris: Seuil, 2004. Points. ISBN 978-2-0208-5508-2.



SARCINELLI, Ulrich (ed.). Politikvermittlung und Demokratie in der Mediengesellschaft: Beiträge zur politischen Kommunikationskultur. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 1998. ISBN 978-3-8933-1313-6.



SCHIELE, Siegfried a Herbert SCHNEIDER (eds.). Rationalität und Emotionalität in der politischen Bildung. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1991. Didaktische Reihe der Landeszentrale für politische Bildung Baden-Württemberg. ISBN 978-3-4763-0343-1.



SCHREIER, Christian (ed.). 25 years after: mapping civil society in the Visegrád countries. Stuttgart: Lucius & Lucius, 2015. Maecenata Schriften, Band 11. ISBN 978-3-8282-0616-8.



SKOVAJSA, Marek. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-681-0.



TORRES, Carlos A. Political sociology of adult education. Rotterdam: Sense, 2013. ISBN 978-94-6209-227-3.



WEIßENO, Georg a Franz KIEFER (eds.). Politikunterricht im Informationszeitalter: Medien und neue Lernumgebungen. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2001. Schriftenreihe (Bundeszentrale für politische Bildung). ISBN 978-38-9331-429-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html