Kompetenční profil trenérů paměti seniorů
Thesis title in Czech: | Kompetenční profil trenérů paměti seniorů |
---|---|
Thesis title in English: | Competencies of Memory Trainers for Older Adults |
Key words: | kompetence|kompetenční profil|trenér paměti|kognitivní trenér|trénování paměti|kognitivní trénink|vzdělávání seniorů |
English key words: | competence|competency profile|memory trainer|cognitive trainer|memory training|cognitive training|elderly education |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2016 |
Date of assignment: | 30.06.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 13.09.2016 |
Date and time of defence: | 29.01.2020 09:30 |
Date of electronic submission: | 07.01.2020 |
Date of proceeded defence: | 29.01.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude věnovat tématu kompetencí lektorů, kteří se zabývají trénováním paměti seniorů. Hlavním cílem bude analýza kompetenčního profilu trenérů paměti seniorů a zhodnocení, zda je vzdělávání, certifikace a evaluace v souladu s jimi vnímanými potřebami. Nejprve bude vymezena výchozí terminologie, následně bude pozornost věnována trénování paměti seniorů a profesi trenéra paměti seniorů, dále se práce zaměří na systém odborné přípravy a certifikace trenérů paměti. Práce představí pojem kompetence v kontextu lektorské činnosti a následně bude analyzován kompetenční profil trenéra paměti seniorů. Analýza bude pojata jako rozbor literatury věnované osobě lektora, působícího ve vzdělávání seniorů, a dostupných dokumentů organizací, které se trénováním paměti a přípravou trenérů zabývají. Další vhled do problematiky poskytne kvalitativní empirická sonda, realizovaná metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými trenéry. Zastoupeni budou jak trenéři, kteří se věnují zájmovému vzdělávání, tak aktivizační trenéři paměti ve zdravotně sociálních službách. V návaznosti na zjištěné údaje bude navrženo doporučení rozvoje vzdělávacích programů, které bude určené organizacím zajišťujícím vzdělávání trenérů paměti seniorů. Předběžná struktura práce: 1 Trénování paměti seniorů v kontextu celoživotního vzdělávání 1.1 Stárnutí společnosti 1.2 Stárnutí jedince 1.3 Vzdělávání jako součást strategie úspěšného stárnutí 1.4 Trénování paměti seniorů 2 Profese trenéra paměti seniorů 2.1 Profesionalizace trenérské práce 2.2 Pracovní náplň trenéra paměti 2.3 Specifické edukační potřeby seniorů ve vztahu k osobě trenéra paměti 3 Systém vzdělávání trenérů paměti 3.1 Přehled organizací působících na poli profesní přípravy trenérů paměti 3.2 Přehled certifikačních programů pro trenéry paměti 3.3 Přehled možností dalšího rozvoje trenérů paměti 4 Kvalita v práci trenéra paměti 4.1 Vymezení pojmů kvalita a hodnocení 4.2 Možnosti hodnocení trenérů paměti 4.3 Úspěch a neúspěch v práci trenéra paměti 5 Kompetenční profil trenéra paměti 5.1 Vymezení a obsah pojmů kompetence a kompetenční profil 5.2 Normativní a analytický přístup ke studiu kompetencí 5.3 Členění kompetencí 5.4 Kompetenční profil trenéra paměti 6 Empirické šetření - Zjišťování vzdělávacích potřeb trenérů paměti seniorů 6.1 Metodika šetření 6.2 Popis a analýza dat 6.3 Interpretace výsledků |
References |
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie; Úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. 264 s. ISBN 978-80-247-3901-4. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. 156 s. ISBN 80-223-1206-1. FINDSEN, Brian and Marvin FORMOSA. Lifelong learning in later life: a handbook on older adult learning. Rotterdam: Sense Publishers, 2011. 236 p. ISBN 978-946-0916-496. GRABINSKI, C. Joanne. 101+ Careers in Gerontology, 2nd Edition. New York: Springer Publishing Company, 2014. 312 p. ISBN 978-0-8261-2008-3. HARTMAN-STEIN, Paula and Asenath LA RUE. Enhancing Cognitive Fitness in Adults: A Guide to the Use and Development of Community-Based Programs. New York: Springer, 2012. 499 p. ISBN 978-1-4614-4767-2. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-808-7109-199. KUBEŠ, Marián, Dagmar SPILLEROVÁ a Roman KURNICKÝ. Manažerské kompetence, způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9. JARVIS, Peter. Learning in Later Life: An Introduction for Educators and Carers (Creating Success). London: Routledge, 2000. 178 p. ISBN 978-0-7494-3398-7. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7. PREISS, Marek a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. 208 s. ISBN 978-80-247-2738-7. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana a Danuše STEINOVÁ. Trénování paměti: metodická příručka. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2009. 95 s. ISBN 978-80-87142-08-0. VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 159 s. ISBN 978-802-4717-708. |