Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
K využití Nepustilovy metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: K využití Nepustilovy metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: The application of the Nepustil's method in teaching Czech as a foreign language
Key words: Nepustilova metoda|autentické texty|modelové věty|překlad|slovní zásoba|čeština pro cizince
English key words: Nepustil method|authentic texts|model sentences|translation|vocabulary|Czech for foreigners
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.06.2016
Date of assignment: 19.09.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.09.2016
Date and time of defence: 10.09.2018 10:15
Date of electronic submission:25.07.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: Mgr. et Mgr. Magdalena Antonia Hromadová
 
 
 
Guidelines
1. Představení tradičních metod výuky cizích jazyků
2. Nepustilova metoda a její místo mezi tradičními výukovými metodami
3. Analýza vybraných výukových materiálu zpracovaných Nepustilovou metodou
4. Prvky Nepustilovy metody ve výukových materiálech jiných autorů
5. Aplikace Nepustilovy koncepce na češtinu jako cizí jazyk
a) Prezentace vybraných gramatických a lexikální jevů pomocí Nepustilovy metody
b) Zhodnocení využitelnosti Nepustilovy metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
c) K možnostem dalšího rozpracování Nepustilovy koncepce
References
TEORETICKÉ PUBLIKACE

• RICHARDS, Jack C./RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
• MAŇÁK, Josef/ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
• CLARK, C. Raymond. Language teaching techniques. Vermont: Prolingua, 1980.
• RAMPILLON, Ute. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München: Max Hueber, 1989.
• DIEHL, Erika. Grammatikunterricht: alles für der Katz?: Untersuchungen zum Zweitsprachenerwerb Deutsch. Tübingen: Niemeyer, 2000.
• LOJOVÁ, Gabriela, VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál: 2011.
• BUTZKAMM, Wolfgang. We only learn language once. The role of the mother tongue in FL classrooms: death of a dogma. In: Language Learning Journal, 2003, str. 29-39.
• BUTZKAMM, WOLFGANG. Native Language Skills as a Foundation for Foreign Language Learning. In: Transcending boundaries. Essays in honour of Gisela Hermann-Brennecke, 2007. str. 71-85.
• BUTZKAMM, WOLFGANG. Die Muttersprache als Sprachmutter. Ein Gegenentwurf zur herrschenden Theorie. In: Französisch heute, 2003, str. 174-192.
• LEWIS, MICHALEL. The Lexical Approach. Hove: Language Teaching Publications, 1993.
• SCOTT, Mike/TRIBBLE, Christopher. Textual patterns: key words and corpus analysis in language education. Amsterdam: Benjamins, 2006.
• TARGOŃSKA, Joanna. Kollokationen – ein vernachlässigtes Gebiet der DaF-Didaktik?. In: Linguistik Online, 2014, str. 29-51.
• REDER, Anna. Kommen Kollokationen in Mode? Kollokationskonzepte und ihre mögliche Umsetzung in der Didaktik. In: Lingustik Online, 2011, str. 131-140.
• BUBENHOFER, Noah/PTASHNYK, Stefania. Korpora, Datenbanken und das Web: State of the Art computergestützter Forschung in der Phraseologie und Lexikographie. In: Korpora, Web und Datenbanken. Computergestützte Methoden in der modernen Phraseologie und Lexikographie/Corpora, Web and Databases. Computer-Based Methods in Modern Phraseology and Lexicography, 2010, str. 7–20.
• BICKEL, Hans. Das Internet als linguistisches Korpus. [online]. 2006. http://linguistik-online.com/28_06/bickel.pdf.

VÝUKOVÉ PUBLIKACE

• NEPUSTIL, Vladimír. Němčina: intensivní kurs: netradiční Nepustilova metoda. I. díl, 1. část, Gramatika. Brno: Vladimír Nepustil, 1994.
• NEPUSTIL, Vladimír. Němčina: intensivní kurs: netradiční Nepustilova metoda. I. díl, 2. část, Cvičení. Brno: Vladimír Nepustil, 1994.
• NEPUSTIL, Vladimír. Němčina: intensivní kurs: netradiční Nepustilova metoda. II. díl, 1. část, Vedlejší věty. Brno: Vladimír Nepustil, 1994.
• NEPUSTIL, Vladimír. Němčina: intensivní kurs: netradiční Nepustilova metoda. II. díl, 2. část, Četba. Brno: Vladimír Nepustil, 1994.
• NEPUSTIL, Vladimír. Němčina: intensivní kurs: netradiční Nepustilova metoda. III. díl, 1, 2. a 3. část, Basic Deutsch - 2000 nejdůležitějších slov v různých vazbách - vhodné i jako četba. Brno: Vladimír Nepustil, 1994.
• KRATINA, Jan. Výuka němčiny ve větách. Praha: Olympia, 2005.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html