Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Francouzské nosové samohlásky: Jejich percepce a realizace v případě českých rodilých mluvčích
Thesis title in Czech: Francouzské nosové samohlásky: Jejich percepce a realizace v případě českých rodilých mluvčích
Thesis title in English: French nasal vowels: Their perception and realization in case of Czech native speakers
Key words: fonetika, fonologie, výslovnost, foném, samohláska nosová
English key words: phonetics, phonology, pronunciation, phone, phoneme, nasal vowel
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.06.2016
Date of assignment: 14.06.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.06.2016
Date and time of defence: 06.09.2018 09:00
Date of electronic submission:31.07.2018
Date of proceeded defence: 06.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat dovednost rozlišování nosových samohlásek u českých rodilých mluvčí, kteří jiždosáhli minimálně úrovně B2 podle SERR.
První, teoretická část pojedná fonologickésystémy francouzštiny a češtiny se zaměřením na opozice ústní- nosovévokály a nosovévokály - nosovékonsonanty.
Ve druhé, praktické části, bude provedena analýza poslechových testů a nahrávek českých rodilých mluvčí s již dosaženou vysokou úrovní znalosti francouzského jazyka. Zaměříme se rovněž na to, jak se dané problematice věnují učebnice francouzského jazyka.
References
Borrell, A., 1996, Parallèle entre perception et production ? Complexité du lien entre reconnaissance et production des unités phonético-phonologiques, La linguistique, vol. 32, fasc. 2/1996, p. 105-116.
Borrell, A., 1996, Systématisation des erreurs de production et donc de perception…, Revue de Phonétique Appliquée, 118-119, p. 1-15.
Champagne-Muzar, C., 1992, Les faits phonétiques et l’enseignement des langues secondes axé sur la compréhension : état de la question. Comprehension-Based Second Language Learning/ L’enseignement des langues secondes axé sur la compréhension, Courchêne, R. J., Glidden, J.I., St. John, Thérien, C. (dir.), Ottawa, Les Presses de l’universitéd’Ottawa.
Delattre, P. Studies in French and Comparative Phonetics, Mouton: La Haye, 1996
Dohalská, Marie a Olga Schulzová. Fonetika francouzštiny. Čtvrtévydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3149-3.
Duběda, T., 2005, Jazyky a jejich zvuky. Univerzálie a typologie ve fonetice a fonologii. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. [Les langues et leurs sons. Universalités et typologies en phonétique et phonologie]
Fenclová, M., 2003, Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém, Univerzita Karlova v Praze, Ped. fakulta. [La phonétique du français comme un problème linguistico-didactique]
Hendrich, J., 1971, La discrimination des sons français par les Tchèques, Études de Linguistique Appliquées,3,Paris,Didier,p. 89-95.
Léon, Pierre, 2000, Phonétisme et prononciation du français, Paris, Nathan/HER, 4eéd.,1èreéd. 1992.
Léon, P. et alii, 2009, Phonétique du FLE : Prononciation de la lettre au son, Paris, Armand Colin.
Troubeckoy, N. S., 1949, Principes de phonologie, Paris, Klincksieck.
Wioland, F., 1994, Le rôle de l’écrit en didactique de la prononciation du français langue étrangère, L’écrit en FLE - Réflexions et propositions, Presse Universitaire de Strasbourg, p. 77-79.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html