Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Strategie výchovy v bilingvní rodině
Thesis title in Czech: Strategie výchovy v bilingvní rodině
Thesis title in English: Strategies for education in bilingual families
Key words: bilingvismus bilingvní výchova komunikační schopnosti vývoj řeči jazyk bilingvní rodina komunikační strategie
English key words: bilingualism bilingual education communication skills speech development language bilingual family communication strategy
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.06.2016
Date of assignment: 13.06.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.02.2017
Date and time of defence: 22.05.2017 10:00
Date of electronic submission:05.04.2017
Date of proceeded defence: 22.05.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Monika Fialová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá specifiky výchovy v bilingvní rodině. Zaměřuje se především na strategie využívané při výchově v rodině, jejich pozitiva, negativa a případný dopad na vývoj řeči dětí bilingvně vychovávaných.
Teoretická část se soustředí na vymezení základních pojmů důležitých pro pochopení problematiky empirické části práce. Zaobírá se typologií bilingvismu, vývojem řeči u dětí, jednotlivými strategiemi výchovy v bilingvní rodině a riziky a výhodami dvojjazyčné výchovy.
Empirická část je založená na kvalitativním výzkumném šetření a zpracování tří případových studií bilingvních rodin. K uskutečněnému výzkumu byly použity metody polostrukturovaného a volného rozhovoru, zúčastněné a nezúčastněné pozorování a kazuistiky. V závěru praktické části jsou analyzovány výsledky výzkumného šetření a vyvozena některá možná doporučení pro praxi.

This thesis deals with the specifics of the education in bilingual families. It mainly focuses on the educational strategies used in the families, its positives, negatives and its potential impact of speech development of bilingual raised children.
The theoretical part describes the basic concepts important for the understanding of the empirical part. This part focuses mainly on typology of bilingualism, speech development, individual strategy of education in bilingual families and risks and benefits of bilingual education.
The empirical part is based on a qualitative research study and descriptions of three specific cases of the bilingual families. To realize the research were used methods of semi-structured and free interviews, participant and non-participant observations and the case studies. The conclusion of the empirical part contains the analysis of results of the research and also some recommendations for practice.
References
Abdelilah-Bauer, B. (2008). Zweisprachig aufwachsen. München: C. H. Beck.
BAKER, Colin a Sylvia Prys JONES. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Philadelphia, PA: Multilingual Matters, 1998, 758 s. ISBN 1853593621.
BEZDĚKOVÁ, J. (2008): Učíme naše dítě mluvit: řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 978-80-87156-02-5
Bialystok, E. (2007). Cognitive effects of bilingualism: how linguistic experience leads to cognitive change. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10(3), 210-223.
Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Edited by Colin Baker - Sylvia Prys Jones. Philadelphia: Multilingual Matters, 1998. x, 758. ISBN 1853593621.
GROSJEAN, F. (1982): Life with two languages : an introduction to bilingualism. Cambridge: Harvard Univ. Pr. ISBN 0-674-53092-6
HARDING-ESCH, E. – RILEY, P. (2008): Bilingvní rodina. Praha: Portál, s.r.o., ISBN 978- 80-7367-358-1
Mahlstedt, S. (1996). Zweisprachigkeitserziehung in gemischtsprachigen Familien. Frankfurt am Main: Lang.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 s. ISBN 978-80-7357-678-3.
PRŮCHA, J. (2011): Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7
ŠTEFÁNIK, J. (2000): Jeden člověk, dva jazyky – Dvojjazyčnost u dětí – předsudky a skutečnost. Bratislava: AEP, ISBN 80-88880-41-6
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html