Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí
Thesis title in Czech: | Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí |
---|---|
Thesis title in English: | Verification of selected subtests of Woodcock – Johnson assessment battery in the Czech conditions |
Key words: | Woodcock-Johnson test|verbální subtesty|bilingvismus|jazykové prostředí|kognitivní testování|kognitivní schopnosti|inteligence |
English key words: | Woodcock-Johnson test|verbal subtests|bilingualism|language environment|cognitive testing|cognitive abilities|intelligence |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.06.2016 |
Date of assignment: | 10.06.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.06.2016 |
Date and time of defence: | 24.01.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 16.12.2017 |
Date of proceeded defence: | 24.01.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Guidelines |
Testová baterie Woodcock – Johnson, 4. edice, je nejaktuálnější verze diagnostické baterie mapující kognitivní funkce u dětí a dospělých. Jedná se o velmi obsáhlou testovou baterii, jejíž česká verze se chystá pro standardizaci. Některé subtesty jsou však úzce vázané na jazykové a kulturní zvyklosti dané země. Cílem diplomové práce bude prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí. Teoretická část práce zmapuje současné přístupy k měření kognitivních funkcí. Mimo jiné představí také teorii CHC, která představovala východiska pro tvorbu zmíněné diagnostické baterie. Výzkumná studie bude zjišťovat, které proměnné při adaptaci subtestů hrají roli, jak probandi reagují na české podněty v porovnání s americkou verzí. Výsledky českých probandů budou srovnávány s americkými. Pozornost bude věnována tomu, do jaké míry rozdíly v porovnávaných skupinách vyjadřují kulturní odlišnosti, a do jaké míry jsou proto nutné adaptace subtestů v české verzi. |
References |
Carroll, J. (1993). Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Flynn, J. R. (2009). What is intelligence?: beyond the Flynn effect (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Keith, T. Z., & Reynolds, M. R. (2010). Cattell–Horn–Carroll abilities and cognitive tests: What we've learned from 20 years of research [Online]. Psychology In The Schools, 47(7), p635-650. Retrieved from: http://bit.ly/1TSCkw4 McGrew, K. S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research [Online]. Intelligence, 37(1), p1-10.http://doi.org/10.1016/j.intell.2008.08.004 Portešová, Š., & Urbánek, T. (2010). Užití mezinárodní edice Woodcockových Johnsonových testů kognitivních schopností v české školní diagnostice [Online]. Československá Psychologie, apr2010(2), p186-205. Retrieved fromhttp://bit.ly/25Ei5Ib Reynolds, M. R., Keith, T. Z., Flanagan, D. P., & Alfonso, V. C. (2013). A cross-battery, reference variable, confirmatory factor analytic investigation of the CHC taxonomy [Online]. Journal Of School Psychology, 51(4), p535-555.http://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.02.003 Sanders, S., McIntosh, D. E., Dunham, M., Rothlisberg, B. A., & Finch, H. (2007). Joint confirmatory factor analysis of the differential ability scales and the Woodcock-Johnson Tests of Cognitive Abilities–Third Edition [Online]. Psychology In The Schools, 44(2), p119-138.http://doi.org/10.1002/pits.20211 |