Contemporary DIY Photography in a Historical Context
Thesis title in Czech: | DIY v současné fotografii v kontextu historického vývoje |
---|---|
Thesis title in English: | Contemporary DIY Photography in a Historical Context |
Key words: | DIY fotografie|fotografie|DIY|kultura svépomocí|DIY umění|DIY etika|Maker Culture|studium fotografie|hackerství |
English key words: | DIY Photography|Photography|DIY|Do It Yourself|DIY Art|DIY Ethic|Maker Culture|Photography Studies|Hacker Culture |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.06.2016 |
Date of assignment: | 01.06.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.06.2016 |
Date and time of defence: | 11.06.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 08.05.2018 |
Date of proceeded defence: | 11.06.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Dita Malečková, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zabývá srovnáním DIY (“do it yourself”) v digitální a analogové fotografii. V rámci práce budu zkoumat techniky, které si autoři sami vytvořili, nebo přetvořili (samotná tvorba přístrojů, částečná úprava stávajících zařízení, experimentování s procesy). Cílem práce je zmapovat a analyzovat pracovní postupy v současné DIY fotografii v kontextu historického vývoje a zároveň popsat, jak se v tomto prostředí změnila situace při přechodu od analogového způsobu fotografování k digitálnímu. V praktické části práce provedu hloubkové rozhovory se studenty a čerstvými absolventy fotografických oborů v ČR. Vzorek bude čítat minimálně 15 respondentů, zastupujících alespoň pět národností. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
CUBITT, Sean. The practice of light: a genealogy of visual technologies from prints to pixels. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2014. ISBN 9780262027656. COSTELLO, Diarmud. The Question Concerning Photography. The Journal of Aesthetics and Art Criticism [online]. 2012. Volume. 70. Issue. 1. [cit. 2016-05-11] ISSN 1540-6245. Dostupný z: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6245.2011.01502.x SHORE, Robert. Post-photography. London: S.l.: Laurence King Publishing, 2014. ISBN 9781780672281. CAMERON, Fiona a Sarah KENDERDINE aj. Theorizing digital cultural heritage: a critical discourse. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2007. ISBN 978-0-262-03353-4. ZIELINSKI, Siegfried. Deep time of the media: toward an archaeology of hearing and seeing by technical means. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2006. ISBN 0262240491. |