Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Thesis title in thesis language (German): | Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung |
---|---|
Thesis title in Czech: | Aktivizační metody jako kritérium k efektivnímu ovládnutí gramatiky ve výuce dospělých |
Thesis title in English: | Activating Teaching Methods as an Effective Aspect of Teaching Grammar to Adult Students |
Key words: | němčina jako cizí jazyk|výuka dospělých|firemní výuka|aktivizační metody |
English key words: | German as a Foreign Language|Adult Education|Corporate Courses|Activating Teaching Approaches |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | němčina |
Department: | Institute of Germanic Studies (21-UGS) |
Supervisor: | Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 26.05.2016 |
Date of assignment: | 26.05.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.01.2017 |
Date and time of defence: | 17.06.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 27.03.2019 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Thomas Schneider, Dr. phil. |
Guidelines |
Práce si klade za cíl reflektovat specifika výuky němčiny jako cizího jazyka u dospělých studentů. Tato klientela má svá specifika týkající se účelu výuky, motivace ke studiu, přístupu k učení se, schopností využití životních zkušeností, např. jiného cizího jazyka, časových možností a také jazykových a komunikativních zkušeností.
Tato specifika si vyžadují z různých důvodů použití jiných metod, než které jsou běžně využívány ve školách u žáků mladšího a staršího školního věku. Autorka pro svou práci vybere několik konkrétních jazykových jevů, které dělají dospělým studentů obtíže a patří k nejčastěji vyučovaným a pokusí se aplikovat pro výklad těchto jevů různé aktivizační metody. Výsledkem práce by mělo být zjištění, zda použité aktivizující metody zlepšují pochopení daných jazykových jevů u dospělých. Práce bude mít část teoretickou, v níž autorka uchopí základní pojmy (např. aktivizující metody, jejich druhy, charakteristiku apod.) a definuje charakteristiku zkoumané skupiny dospělých vč. jejich odlišností od žáků školního věku. Dále vybere konkrétní jazykové jevy, které budou předmětem výuky a odůvodní, proč jsou komplikované a zda se jedná o jevy komplikované obecně (např. na základě interference obou jazyků) nebo zda je zde patrný rozdíl mezi vnímáním a pochopením daného jevu u dospělých v porovnání s žáky šk. věku. V empirické části autorka vyjde ze své pedagogické zkušenosti při výuce němčiny u dospělých klientů a aplikací různých způsobů výuky téhož jevu se pokusí porovnat výsledky učení při užití různých metod na rozboru příkladových lekcí. |
References |
Janíková, V. (2010). Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J. und V. Švec. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. Murphey, T. (1991). Teaching One to One. New York: Longman. Stangl, W. (2013a). Lernstrategien – Lerntypen – Lernstile [online]. Verfügbar unter:http://www.stangltaller.at/ARBEITSBLAETTER/LERNEN/Lernstrategien.shtml Weichmann, J. (1999). Zwölf Unterrichtsmethoden :Vielfalt für die Praxis. Weinheim: Beltz Verlag. |