Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Thesis title in thesis language (German): Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Thesis title in Czech: Aktivizační metody jako kritérium k efektivnímu ovládnutí gramatiky ve výuce dospělých
Thesis title in English: Activating Teaching Methods as an Effective Aspect of Teaching Grammar to Adult Students
Key words: němčina jako cizí jazyk|výuka dospělých|firemní výuka|aktivizační metody
English key words: German as a Foreign Language|Adult Education|Corporate Courses|Activating Teaching Approaches
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: němčina
Department: Institute of Germanic Studies (21-UGS)
Supervisor: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.05.2016
Date of assignment: 26.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.01.2017
Date and time of defence: 17.06.2019 09:00
Date of electronic submission:27.03.2019
Date of proceeded defence: 17.06.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Thomas Schneider, Dr. phil.
 
 
 
Guidelines
Práce si klade za cíl reflektovat specifika výuky němčiny jako cizího jazyka u dospělých studentů. Tato klientela má svá specifika týkající se účelu výuky, motivace ke studiu, přístupu k učení se, schopností využití životních zkušeností, např. jiného cizího jazyka, časových možností a také jazykových a komunikativních zkušeností.
Tato specifika si vyžadují z různých důvodů použití jiných metod, než které jsou běžně využívány ve školách u žáků mladšího a staršího školního věku. Autorka pro svou práci vybere několik konkrétních jazykových jevů, které dělají dospělým studentů obtíže a patří k nejčastěji vyučovaným a pokusí se aplikovat pro výklad těchto jevů různé aktivizační metody.
Výsledkem práce by mělo být zjištění, zda použité aktivizující metody zlepšují pochopení daných jazykových jevů u dospělých.
Práce bude mít část teoretickou, v níž autorka uchopí základní pojmy (např. aktivizující metody, jejich druhy, charakteristiku apod.) a definuje charakteristiku zkoumané skupiny dospělých vč. jejich odlišností od žáků školního věku. Dále vybere konkrétní jazykové jevy, které budou předmětem výuky a odůvodní, proč jsou komplikované a zda se jedná o jevy komplikované obecně (např. na základě interference obou jazyků) nebo zda je zde patrný rozdíl mezi vnímáním a pochopením daného jevu u dospělých v porovnání s žáky šk. věku.
V empirické části autorka vyjde ze své pedagogické zkušenosti při výuce němčiny u dospělých klientů a aplikací různých způsobů výuky téhož jevu se pokusí porovnat výsledky učení při užití různých metod na rozboru příkladových lekcí.
References
Janíková, V. (2010). Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J. und V. Švec. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
Murphey, T. (1991). Teaching One to One. New York: Longman.
Stangl, W. (2013a). Lernstrategien – Lerntypen – Lernstile [online]. Verfügbar unter:http://www.stangltaller.at/ARBEITSBLAETTER/LERNEN/Lernstrategien.shtml
Weichmann, J. (1999). Zwölf Unterrichtsmethoden :Vielfalt für die Praxis. Weinheim: Beltz Verlag.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html