Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Videomapping jako film. Filmové postupy v tvorbě skupiny Macula
Thesis title in Czech: Videomapping jako film. Filmové postupy v tvorbě skupiny Macula
Thesis title in English: Projection mapping as a film. Film techniques used in works of the Macula group
Key words: Videomapping|projection mapping|filmová relokace|Macula
English key words: Videomapping|projection mapping|film relocation|Macula
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.05.2016
Date of assignment: 20.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.05.2016
Date and time of defence: 05.09.2019 09:00
Date of electronic submission:14.08.2019
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Videomapping se na našem území začal v širší míře objevovat až v posledních deseti letech. Jedná se o vizuální proces, kdy je na povrch reálných objektů promítaná projekce pohyblivého obrazu, která s tímto povrchem kreativním způsobem pracuje. Z prostředí interiérových galerijních instalací a klubových vystoupení se tento fenomén velmi rychle rozrostl až do současného stavu, kdy je velkoplošná mappingová projekce na fasádu běžnou součástí nejrůznějších brandingových kampaní nebo městských slavností.
Cílem této bakalářské práce je ukázat, jakým způsobem k nám videomapping promlouvá, jaký je jeho vztah k filmu, jaké jsou jejich společné rysy a odlišnosti, případně jaké stylové prvky videomapping používá. Odpovědi na tyto otázky bude práce hledat zejména v tvorbě české vizuální skupiny Macula, konkrétně pak v jejich projekcích z let 2009–2014, kdy ve skupině působili jako hlavní autoři Amar Mulabegović, Dan Gregor a Ondřej Skala. Samostatná kapitola bude věnována historickému kontextu videomappingu a jeho vztahu k dalším formy pohyblivého obrazu. Těžištěm práce bude analýza jednotlivých mediálních rovin a postupů spojených s videomappingem.
Práce bude vycházet z veřejně dostupných pramenů – ze záznamů jednotlivých představení, z dosud publikovaných odborných prací, z rozhovorů nebo dostupných článků v tisku. Teoretická část práce se bude opírat o přístupy nové filmové historie, neoformalismu, teorie nových médií, sémiotiku nebo analytické postupy spojené s experimentálním filmem.
References
· BARBER Theodore, Phantasmagorical Wonders: The Magic Lantern Ghost Show in Nineteenth-Century America. Blooming: Indiana University Press, 1989.
· BLAHUTKA Martin, Syntéza VJingu a video mappingu. Brno: MUNI 2014.
· BORDWELL David, THOMPSONOVÁ Kristin, Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: NAMU 2011.
· BRAUN Kazimierz, Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001.
· CANUDO Ricciotto, Teorie sedmi umění. Iluminace 1, 1992, č. 1.
· CARROLL Noël, Definování pohyblivého obrazu. Iluminace, 2001, č. 2.
· CASETTI Francesco, Filmová zkušenost. Iluminace, 2011, č. 1.
· CASETTI Francesco, Filmová zkušenost. Iluminace, 2011, č. 1.
· CASETTI Francesco, The Relocation of Cinema. In: DENSON Shane, LEYDA Julia (eds), Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film. Falmer: REFRAME Books, 2016.
· ČESÁLKOVÁ Lucie, Film je jinde: Mimo prostor kina. Iluminace, 2011, č. 1.
· ČESÁLKOVÁ Lucie, SVATOŇOVÁ Kateřina, Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky. Praha: NFA, 2019.
· ČIHÁK Martin, Ponorná řeka kinematografie, Praha: NAMU 2013.
· ELSAESSER Thomas, HAGENER Malte, Film Theory: An Introduction through the Senses. London: Routledge 2009.
· ELSSAYSER Thomas, Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností? In: SZCZEPANIK Petr (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004.
· ELSSAYSER Thomas, Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností? In: SZCZEPANIK Petr (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004.
· GEORGE N. Fenin, EVERSON William K., The Western: From Silents to the Seventies. Harmondsworth: Penguin, 1977.
· GUNNING Tom, Film atrakcí. Raný film, jeho diváci a avantgarda. Iluminace 42, 2002, č. 2.
· GUNNING Tom, Illusions Past and Future: The Phantasmagoria and its Specters. Chicago: University of Chicago, 2004.
· HAGENER Malte, Kde je (dnes) film? Iluminace 23, 2011, č. 1 (81).
· HRDLIČKOVÁ Tereza, Video mapping. Praha: FF UK, 2019.
· CHION Michel, Audio-Vision: Sound on Screen. Columbia: Columbia University Press, 1994.
· JONES Brett, The Illustrated History of Projection Mapping.
· LIGOCKI Adam, Videomappingové postupy při vytváření videoperformativního umění. Brno: JAMU 2013.
· LNNES Christopher, Erwin Piscator's Political Theatre: The Development of Modern German Drama. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
· LOUP Alfred Joseph III, The Theatrical Productions of Erwin Piscator in Weimar Germany: 1920-1931. Baton Rouge: Louisiana State University, 1972.
· MALÝ Svatopluk, Vznik, rozvoj a ústup multivizuálních programů. Praha: NAMU, 2010.
· MANIELLO Donato, Augmented reality in public spaces, Basic techniques for video mapping. Brienza: Le Penseur Publisher 2015.
· MANOVICH Lev, The Language of New Media. Boston: MIT Press 2002.
· MANOVICH Lev, What is Digital Cinema? In: DENSON Shane, LEYDA Julia (eds), Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film. Falmer: REFRAME Books, 2016.
· MASSON Terrence, CG101: A Computer Graphics Industry Reference. San Francisco: New Riders Press, 1999.
· MELICHÁRKOVÁ Kristýna, Videomapping jako rozrůstající se fenomén. Praha: VŠE 2016.
· MIKYSKA Ian, Stanislav Abrahám: Nebýt obětí příležitosti. HIS Voice.
· MUCHA Jiří, Videomapping v diskurzu nových umění. Brno: MUNI 2014.
· PODOBSKÁ Barbora, Umělecké projekty typu „site specific“ realizované v českých sakrálních památkách od 90. let 20. století. Praha: FF UK 2013.
· POLÁKOVÁ Sylva, Konvergence filmu a architektury. Případ Prahy. Praha: FF UK 2015.
· POLÁKOVÁ Sylva, Otázka „Místa“ v případě videomappingu. Iluminace 23, 2011, č. 1 (81).
· POSPISZYL Tomáš, Asociativní dějepis umění: Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: tranzit.cz, 2014.
· RASKAR Ramesh, WELCH Greg, FUCHS Henry, Spatially Augmented Reality. Chapel Hill: University of North Carolina, 1998.
· SVATOŇOVÁ Kateřina, Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013.
· SVOBODA Tomáš, Jako z filmu. Praha: VŠUP, 2016.
· ŠEVECOVÁ Simona, Videomapping v rámci festivalu Signal. Brno: MUNI 2014.
· URBAN Miroslav, Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
· VÍTKOVÁ Marie, Videomapping jako nová forma vizuálního umění. Ústí n. Labem: FUD UJEP 2012.
· WOLF R. Craig, Block Dick, Scene Design and Stage Lighting. Boston: Cengage Learning, 2013.
· YOUNGBLOOD Gene, Expanded Cinema. New York: E.P. Dutton, 1970.
· ZAORÁLEK David, Využití specifických nástrojů marketingu v mětském prostoru: videomapping a permapping, Brno: MENDELU 2013.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html