Odlišnosti výchovných stylů rodičů s pedagogickým vzděláním a rodičů bez pedagogického vzdělání
Thesis title in Czech: | Odlišnosti výchovných stylů rodičů s pedagogickým vzděláním a rodičů bez pedagogického vzdělání |
---|---|
Thesis title in English: | Differences in educational styles of parents with and without pedagogical education |
Key words: | výchova, rodina, vzdělávání, styly výchovy, respekt, trest, cíle výchovy, osobnost učitele |
English key words: | education, family, styles of education, respect, punishment, the aims of education, teacher's personality |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.05.2016 |
Date of assignment: | 19.05.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.06.2016 |
Date and time of defence: | 12.09.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 13.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 12.09.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ing. Michaela Jeřábková |
Advisors: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Guidelines |
Návrh výzkumného pedagogického projektu se zabývá způsobem výchovy dětí v rodinách pedagogů a v rodinách, kde rodiče nemají pedagogické vzdělání nebo pedagogickou praxi. Práce se zaměřuje na zjištění rozdílů ve výchově dětí ve vybraných rodinách. Jádrem výzkumu je mnohonásobná případová studie. Hloubkové rozhovory budou uskutečněny s pěti ženami, které mají pedagogické vzdělání a s pěti ženami, které mají jiné vysokoškolské (případně středoškolské) vzdělání. Všechny ženy jsou matkami dětí ve věku prvního nebo druhého stupně základní školy. Rozhovory budou nahrávány na diktafon a potom přepisovány. Bude se jednat o polostrukturované rozhovory, které budou vycházet z předem připraveného seznamu otázek. Budou vytvořeno základní schéma témat vycházejících z hlavní výzkumné otázek. Ke každému tématu bude položeno několik otázek. Rozhovory budou kladeny v nerušeném domácím prostředí respondentek. Účastnice výzkumu budou seznámeni s povahou a všemi důsledky své účasti na výzkumu. Pro dodržení důvěrnosti v otázce ochrany soukromí účastníků nebudou zveřejněna žádná data, která umožňují čtenáři respondenty výzkumu identifikovat. Bude vybrána technika otevřeného kódování. Analyzovaný text (přepsané rozhovory) bude rozdělen na jednotky. Ke každé jednotce bude přidělen určitý kód pomocí metody „papír a tužka“. Cílem navrhovaného výzkumného projektu je popsat a prozkoumat, do jaké míry se ve vybraných rodinách promítá pedagogické vzdělání či pedagogické praxe rodičů do výchovy vlastních dětí a zda má výchova dětí rodiči pedagogy svá specifika. Jaké jsou možnosti uplatnění vědomostí a zkušeností rodičů – pedagogů ze školního pracovního prostředí ve vlastním výchovném procesu svých dětí. Zároveň práce zhodnotí, zda zkušenosti s výchovou vlastních dětí ovlivňují pedagoga při výchovném působení ve škole na žáky. Součástí výzkumu je i porovnání stylů výchovy v rodinách s pedagogickým vzděláním a v rodinách s jiným vzděláním. |
References |
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, 2. vydání, Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0644-6. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ H. Pedagogika pro učitele, 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém?, 8. vydání, Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5. SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka, Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2685-4. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy, Praha: SPN, 1993. ISBN 80-04-23795-9. PRŮCHA, J. KOŤÁTKOVÁ S., Předškolní pedagogika, Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. DYTRTOVÁ, R. KRHUTOVÁ M., Učitel, příprava na profesi, Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. MERTIN, V. Výchovné maličkosti, Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9. PLESKOTOVÁ A. Výchova k rodičovství, Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-24415-7. PEKAŘOVÁ L. Jak žít a nezbláznit se, Olomouc: Poznání, 2006. ISBN 80-86606-49-X. |