Výchova v rodině dítěte s vážnýmonemocněním: pohled rodiče a sourozence
Thesis title in Czech: | Výchova v rodině dítěte s vážnýmonemocněním: pohled rodiče a sourozence |
---|---|
Thesis title in English: | Education in the family of a child with serious illness: the view parents and siblings |
Key words: | Rodina|sourozenecké vztahy|vážné onemocnění dítěte|výchova. |
English key words: | Family|sibling relationships|serious disease of a child|education. |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.05.2016 |
Date of assignment: | 19.05.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.06.2016 |
Date and time of defence: | 19.06.2019 08:00 |
Date of electronic submission: | 05.05.2019 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Guidelines |
Cíl práce:
Zjistit a popsat, jak probíhala a probíhá výchova v rodině, ve které jedno z dětí vážně onemocnělo. Cíl výzkumu * Zjistit, jak rodiče vidí výchovu svých dětí, z nichž jedno vážně onemocnělo. * Zjistit, jak a v čem ovlivnilo vážné onemocnění dítěte sourozence a jejich vztahy. K naplnění cílů by sloužily výzkumné otázky, které by zněly: * Jak probíhá výchova dětí v rodině, ve kterých je nebo byl vážně nemocný sourozenec? * Jak ovlivnilo vážné onemocnění dítěte život zdravých sourozenců? Koncepce práce: Diplomová práce se bude zabývat výchovou dětí v rodině, ve které jedno z dětí bylo vážně a dlouhodobě nemocné. Zejména výzkum bude zaměřen na výchovu zdravých dětí, jak vážné onemocnění jejich sourozence změnilo nebo ovlivnilo životy, postoje a vztahy mezi nimi. Vážné onemocnění je jeden z nejtěžších problémů, které mohou rodinu s malými dětmi potkat. V této situaci se rodiny soustředí především na nemocné dítě a prioritou se stává jeho uzdravení. Zdravé děti se posouvají do pozadí, přestávají být středem pozornosti, někteří musí odložit své koníčky a zájmy, je na ně nakládaná větší odpovědnost a nároky, jejich role např. nejmenšího dítěte v rodině se mění. Netráví tolik času s rodičem, ten je zaneprázdněn prací nebo pobytem v nemocnici s nemocným dítětem. Tyto vážné okolnosti ovlivňují vztahy mezi rodiči a dětmi, mezi sourozenci v danou krizovou dobu ale i v budoucnu. Cílem práce je zjistit co se u jednotlivých rodin změnilo, např. co museli obětovat, co získali a jak fungují oproti rodinám, které vážné onemocnění dítěte nepotkalo a řeší běžné problémy. Předběžná osnova: Teoretická část se bude zabývat výchovou v rodině a jejími možnými přístupy. Dále rodinou s vážně nemocným členem, především fázemi vyrovnávání se s krizí podle Elisabeth Kubler-Ross. Budou popsána nejčastější vážná onemocnění u dětí, především onkologického charakteru. Závěr teoretické části se bude věnovat možnostem sociální, pedagogické a psychologické péče, které mohou rodiny s vážně nemocným dítětem využívat v průběhu léčby a po ukončení. Empirická část bude obsahovat zpracované výsledky z kvalitativního biografického výzkumu včetně popisu zvolené metodologie. Tuto část práce budou převážně tvořit vertikálně liniové příběhy jednotlivých rodin, které budou především zaměřené na výchovu zdravých dětí a změnu v postojích rodičů ve výchově dětí. Z nichž na závěr bude vytvořen přehled v čem se jednotlivé rodiny ve výchově dětí shodovaly. Charakteristika výzkumu a metodologie: Jelikož se jedná o velmi citlivé výzkumné téma, byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie s biografickým designem. Data budou získána pomocí hloubkových rozhovorů a zúčastněným pozorováním výzkumného vzorku. Ten bude tvořit 6-10 rodin, v nichž jedno dítě vážně onemocnělo, další podmínkou záměrného výběru bude více dětí v rodině - min.2. Tyto data budou zpracována do vertikálně liniových příběhů jednotlivých rodin z pohledu rodiče a sourozence, které se budou především zaměřovat na výchovu zdravých dětí a změnu v postojích rodičů ve výchově dětí. V závěru z těchto příběhů budou utvořené trsy, které budou zachycovat v čem se jednotlivé rodiny shodovaly, popřípadě naopak zcela rozcházely. |
References |
COLOROSO, Barbara. 2008. Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. Přeložila Hana Mayerová. Praha: Ikar, 2008, 239 s. ISBN 978-80-249-1027-7.
DUMONTEIL-KREMER, Catherine. Další dítě v rodině: výchova sourozenců. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0802-0. EGGERICHS, Emerson. Láska a úcta v rodině: láska, kterou dítě potřebuje : úcta, po níž rodiče touží. Praha: Návrat domů, 2015. ISBN 978-80-7255-341-9. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Living with death and dying. London: Souvenir, 1982. ISBN 0-285-64958-2. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. [1. vyd.]. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9. MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. ŠTĚTKOVÁ, Andrea. Sourozenecké vztahy a způsob výchovy v rodině: ve vybrané pedagogickopsychologické souvislosti. Praha, 2005. Vedoucí práce Jaromír Janoušek. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367- 313-0. VÁGNEROVÁ, Marie. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšíř. a přepr. vyd. Praha: Portál, 2004, 872 s. ISBN 80-7178-802-3. |