Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Čeština jako cizí jazyk u mluvčích s mateřským jazykem španělština
Thesis title in Czech: Čeština jako cizí jazyk u mluvčích s mateřským jazykem španělština
Thesis title in English: Czech as a Foreign Language in Speakers with L1 Spanish
Key words: faktory ovlivňující osvojování jazyka|čeština jako cizí jazyk|komunikační kompetence|komunikační přístup|žáci s mateřským jazykem španělština|interview
English key words: Czech as a foreign language|factors influencing SLA|interview|communicative competence|communicative approach|students with Spanish as L1
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.05.2016
Date of assignment: 27.06.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.06.2016
Date and time of defence: 10.09.2018 11:45
Date of electronic submission:08.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na vybrané faktory ovlivňující učení se češtině jako cizímu jazyku u mluvčích, jejichž mateřským jazykem je španělština; soustředí se na dospělé respondenty ve věku cca 25 až 40 let.
Hlavní výzkumnou metodou bude cca 5 polostrukturovaných rozhovorů, jehož prostřednictvím bude zjišťováno především to, jak respondenti hodnotí své jazykové kompetence v češtině (teoretickým základem této části bude koncepce Společného evropského referenčního rámce pro jazyky), jaká je jejich motivace pro studium češtiny, jaké mají zkušenosti s výukou / osvojováním češtiny (případně jiných cizích jazyků) a jaká jsou jejich přání, pokud jde o různé aspekty studia (např. podoba užívaných materiálů, přístup vyučujících, metoda výuky, využití zprostředkujícího jazyka, prostředí, v němž výuka probíhá, atp.). Rozhovory budou nahrány a přepsány a bude provedena jazyková analýza projevu respondentů. Analýza dat získaných zvolenými metodami se pak zaměří na vztahy mezi vybranými jevy (zejm. mezi vybranými údaji získanými obsahovou analýzou rozhovorů a zjištěnou úrovní komunikačních kompetencí respondentů) a pokusí se sledovat i to, zda daná skupina dotazovaných vykazuje nějaké společné rysy.
References
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. (Dostupné on-line:http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf)
DISMAN, M. (2002): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008.
GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
HENDRICH, Josef et al. (1988): Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části)
CHODĚRA, R. (2006): Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia.
CHODĚRA, R. a kol. (2001): Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Rudná u Prahy: Editpress.
CHROMÝ, J. (2014): Práce s empirickými daty. Praha: Karolinum.
CHROMÝ, J. (2014): Základy sociolingvistiky. Praha: Karolinum.
JANÍKOVÁ, V. (2008): Učíme se učit cizí jazyky. Brno: PedF MU.
VALKOVÁ, J. (2006): Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: FF UK.
LARSEN-FREEMAN, D. (2000): Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
LIŠKAŘ, Č. (1987): Základy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN.
MEISEL, J. M. (2011): First and Second Language Acquisition. Cambridge et al.: Cambridge University Press.
PERGLER, DISMAN a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha: 1969, kapitola Rozhovor
KANEOVÁ, E. Doing Your Own Research – Interviews (London-New York, Marion Boyars, 1985)
SAVILLE–TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. CUP, 2007.
SELIGER, H. W.; SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. OUP, 2008.
SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Karolinum. Praha 1999.
Vybrané učební materiály pro výuku češtiny jako cizího jazyka; relevantní časopisecké a sborníkové studie a články (např. Časopis katedry sociologie FSS MUhttp://socstudia.fss.muni.cz/?q=content/generace; Sborníky asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka AUČCJ 2005-2006, 2006-2007, 2012; Čeština jako cizí jazyk VI. a VII. Materiály z mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí atp.); encyklopedická hesla, diplomové, disertační, bakalářské atp. práce k tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html