Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Působení praktikování meditačních technik na vybrané kognitivní funkce
Thesis title in Czech: Působení praktikování meditačních technik na vybrané kognitivní funkce
Thesis title in English: The Effect of Meditation Techniques on Selected Cognitive Functions
Key words: meditace všímavosti|všímavost|pozornost|MBCT|MBSR|MBPM
English key words: mindfulness meditation|mindfulness|attention|MBSR|MBCT|MBPM
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.05.2016
Date of assignment: 09.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2016
Date and time of defence: 06.09.2018 00:00
Date of electronic submission:31.07.2018
Date of proceeded defence: 06.09.2018
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Vaníček
 
 
 
Guidelines
Předmětem práce bude zmapování teoretického pozadí a dosavadních empirických zjištění o působení praxe meditačních technik na vybrané kognitivní funkce člověka, především pak na pozornost.
V rámci literárně přehledové části práce budou souhrnně představeny jednotlivé meditační metody zkoumané v psychologické literatuře a rovněž dosavadní výzkumy a výzkumné závěry s ohledem na jejich účinnost, a to primárně ve vztahu k oblasti kognice.

Součástí práce bude také návrh výzkumného projektu, pomocí kterého by bylo možné empiricky zkoumat efektivitu vybraných meditačních technik jakožto nástroje na pozitivní ovlivnění příslušných kognitivních domén u neklinické dospělé populace.
References
Alexander C. N., Langer E. J., Newman R. I., Chandler H. M. & Davies J. L. (1989). Transcendental meditation, mindfulness, and longevity: an experimental study with the elderly. J. Pers. Soc. Psychol. 57, 950–964.

Chambers R., Lo B. C. Y., Allen N. B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cogn. Ther. Res. 32, 303–322.

Chiesa A., Calati R. & Serretti A. (2011). Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clin. Psychol. Rev. 31, 449–464.

Heeren, A., Van Broeck, N., & Philippot, P. (2009). The effects of mindfulness on executive processes and autobiographical memory specificity. Behaviour Research and Therapy, 47, 403–409.

Marciniak R., Sheardova K., Čermáková P., Hudeček D. Šumec R. & Hort J. (2014). Effect of Meditation on Cognitive Functions in Context of Aging and Neurodegenerative Diseases. Front Behav Neurosci. 8, 17.

Valentine, E. R., & Sweet, P. L. G. (1999). Meditation and attention: A comparison of the effects of concentrative versus mindfulness meditation on sustained attention. Mental Health, Religion and Culture, 2, 59–70.

Xiong G. L., Doraiswamy P. M. (2009). Does meditation enhance cognition and brain plasticity? Ann. N. Y. Acad. Sci. 1172, 63–69.

Zeidan F., Johnson S. K., Diamond B. J., David Z., & Goolkasian P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html