Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“
Thesis title in Czech: Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“
Thesis title in English: The role of empathy in perception of humanistic photography
Key words: empatie|humanistická fotografie|psychologie umění|Lidská rodina|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen.
English key words: empathy|humanistic photography|psychology of art|The Family of Man|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.05.2016
Date of assignment: 06.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.04.2017
Date and time of defence: 07.09.2017 09:00
Date of electronic submission:31.07.2017
Date of proceeded defence: 07.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce zpracovává téma empatie a její roli při chápání humanistického směru ve fotografii, jehož posláním po druhé světové válce bylo zamyšlení nad údělem lidského rodu. Hlavní otázkou této práce je, jak empatie, tedy vcítění do motivů a emocí, ovlivňuje lidské vnímání fotografických záběrů, které vypovídají o radostech, bolestech a touhách člověka. Problematika je ukázána na příkladu historicky významné výstavy „The Family of Man“, jejíž kurátorem byl Edward Steichen. Diplomantka se pokusí nejprve vyzkoumat, jak funguje mechanismus empatie z hlediska psychologie a estetiky, potom využít tyto znalosti při zkoumání kulminačního bodu humanismu v poválečné fotografií – výstavy „The Family of man“, a to její vizuálního složení a pozdější reflexi.
References
Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001)
LIPPS, Theodor, „Empathy and Aesthetic Pleasure“, in ASCHENBRENNER, Karl – ISENBERG, Arnold (eds.), Aesthetic Theories: Studies in the Philosophy of Art, Englewoods Cliffs, N. J.: Prentice Hall, 1965, s. 403–412
Daniela Mrázková: Příběh fotografie, 1985
Rudolf Arnheim: Art and visual perception, 1974
Herbert Read: Osudy moderního umění, 1964
E. Y. Basin: Iskusstvo i empatija, 2010
L. S. Vygotsky: Psychologija iskusstva, 1965
Jiří Kulka: Psychologie umění, 2008
Roland Barthes: Camera Lucida, 1980
Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001)
Smith, M.: Empathy, Expansionism and the Extended Mind. In: Coplan, A.; Goldie, P. (ed): Empathy: philosophical and psychological perspectives. (Oxford, New York: Oxford University Press, 2011
Buda, B.: Čo vieme o empatii?. (Bratislava, 1988).
Braten, S. Roots and collapse of empathy : human nature at its best and at its worst. (Amsterdam, 2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html