Teorie deficitů kognitivních funkcí v kontextu specifických poruch učení
Thesis title in Czech: | Teorie deficitů kognitivních funkcí v kontextu specifických poruch učení |
---|---|
Thesis title in English: | Theory of cognitive deficits in the context of specific learning disabilities |
Key words: | Reuven Feuerstein|teorie deficitů kognitivních funkcí|kognitivní modifikovatelnost|specifické poruchy učení|statické a dynamické testování |
English key words: | Reuven Feuerstein|theory of deficient cognitive functions|cognitive modifiability|specific learning disabilities|traditional and dynamic assessment |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.05.2016 |
Date of assignment: | 05.05.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.05.2016 |
Date and time of defence: | 24.01.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 24.01.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Teorii deficitů kognitivních funkcí představil v kontextu dalších rozsáhlejších psychologických teorií R. Feuerstein. Její praktické aplikace lze nalézt jak v uceleném systému dynamického vyšetření (LPAD), které mapuje potenciál k učení a specifikuje možnosti rozvoje rozumových schopností, tak v intervenčním programu nazvaném Instrumentální obohacování (FIE). Cílem diplomové práce bude návrh modelu profilu deficitů kognitivních funkcí u dětí a dospívajících se specifickými poruchami učení (SPU). Ačkoli SPU nejsou primárně dávány do souvislostí s teorií deficitů kognitivních funkcí, jedná se o velmi komplexní potíže a je zde předpoklad, že vymezení profilu dílčích deficitů může přispět k návrhům přesnějších intervenčních opatření v edukačním procesu. Jako výzkumná data budou použity záznamy z diagnostiky uvedené cílové skupiny za užití baterie LPAD, které byly pořízeny v uplynulých letech v rámci vyšetření těchto jedinců. Výsledky vyšetření budou analyzovány v souladu s Feuersteinovou teorií, bude sledován jejich výskyt, případná jedinečnost kombinací i možný dopad deficitů na projevy SPU. |
References |
Feuerstein, R. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum. Feuerstein, R., & Lewin-Benham, A. (2012). What learning looks like: mediated learning in theory and practice, K-6. New York: Teachers College Press. Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál. Málková, G. (2009). Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál. Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika Sternberg, R. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum Press. Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál. |