Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Teorie deficitů kognitivních funkcí v kontextu specifických poruch učení
Thesis title in Czech: Teorie deficitů kognitivních funkcí v kontextu specifických poruch učení
Thesis title in English: Theory of cognitive deficits in the context of specific learning disabilities
Key words: Reuven Feuerstein|teorie deficitů kognitivních funkcí|kognitivní modifikovatelnost|specifické poruchy učení|statické a dynamické testování
English key words: Reuven Feuerstein|theory of deficient cognitive functions|cognitive modifiability|specific learning disabilities|traditional and dynamic assessment
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.05.2016
Date of assignment: 05.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2016
Date and time of defence: 24.01.2018 00:00
Date of electronic submission:25.07.2017
Date of proceeded defence: 24.01.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Teorii deficitů kognitivních funkcí představil v kontextu dalších rozsáhlejších psychologických teorií R. Feuerstein. Její praktické aplikace lze nalézt jak v uceleném systému dynamického vyšetření (LPAD), které mapuje potenciál k učení a specifikuje možnosti rozvoje rozumových schopností, tak v intervenčním programu nazvaném Instrumentální obohacování (FIE).

Cílem diplomové práce bude návrh modelu profilu deficitů kognitivních funkcí u dětí a dospívajících se specifickými poruchami učení (SPU). Ačkoli SPU nejsou primárně dávány do souvislostí s teorií deficitů kognitivních funkcí, jedná se o velmi komplexní potíže a je zde předpoklad, že vymezení profilu dílčích deficitů může přispět k návrhům přesnějších intervenčních opatření v edukačním procesu.

Jako výzkumná data budou použity záznamy z diagnostiky uvedené cílové skupiny za užití baterie LPAD, které byly pořízeny v uplynulých letech v rámci vyšetření těchto jedinců. Výsledky vyšetření budou analyzovány v souladu s Feuersteinovou teorií, bude sledován jejich výskyt, případná jedinečnost kombinací i možný dopad deficitů na projevy SPU.
References
Feuerstein, R. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum.

Feuerstein, R., & Lewin-Benham, A. (2012). What learning looks like: mediated learning in theory and practice, K-6. New York: Teachers College Press.

Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

Málková, G. (2009). Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál.

Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika

Sternberg, R. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.

Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum Press.

Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html