Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Autorství beletrie v sociologické perspektivě
Thesis title in Czech: Autorství beletrie v sociologické perspektivě
Thesis title in English: Autorship of Fiction in Sociological Perspective
Key words: sociologie|literatura|autor|beletrie|jazyková kompetence|francouzský poststrukturalismus
English key words: sociology|literature|author|beletry|linguistic competence|french post-structuralism
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Jakub Mlynář, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.05.2016
Date of assignment: 05.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.05.2016
Date and time of defence: 12.06.2017 08:00
Date of electronic submission:10.05.2017
Date of proceeded defence: 12.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.
 
 
 
Guidelines
Teoretická práce má poskytnout odpověď na otázku, v čem spočívá sociologický přístup k otázce autorství literárního díla s důrazem na jazykovou kompetenci. Počátek argumentace bude zasazen do sociologie literatury a skrze ni bude celý problém zasazen do relevantního sociologického rámce; beletrie bude vymezena literárním kánonem. Pro hledání odpovědí na vlastní tázání se jako nejlepší metoda práce jeví analýza autora jakožto aktéra v sociální realitě. Jeho jednání lze uchopit na dvou úrovních: mikro a makro. Na mikro-úrovni (úroveň individua) se otevírají dvě hlavní perspektivy, které vycházejí z teorie P. Bourdieu. První je sociální původ autora určený v tomto případě především prostřednictvím jazykového habitu; dále pak, jak je samotný autor vnímán, na což se lze ptát skrze jeho pozici v literárním poli. Na makro-úrovni (úroveň sociálních struktur) se pozornost přesouvá od autora jako jednotlivce k jeho dílu, které lze chápat jako obraz sociální zkušenosti. Zde se opět nabízí dva základní přístupy: formalismus, pro který je důležitá forma neboli text; a strukturalismus, kde je důraz kladen na kontext díla. Obecný předpoklad, vzhledem ke stanovenému cíli práce, je ten, že je nutno dále rozvíjet myšlení P. Bourdieu v konfrontaci s výše naznačenými dalšími přístupy. Očekávaným závěrem práce je určitý syntetický kompromis mezi mikro- a makro-perspektivou a možný „návod“, jak o autorovi a jeho díle sociologicky přemýšlet při čtení beletrie.
References
Alan, J. & Petrusek, M. (1996). Sociologie, literatura a politika. Praha: Karolinum.
Auer, P. (2014). Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Barthes, R. (2006). Smrt autora. Aluze. 10, 3.
Bourdieu, P. (2014). Co se chce říct mluvením: ekonomie jazykové směny. Praha: Karolinum.
Bourdieu, P. (2010). Pravidla umění: geneze a struktura a literárního pole. Brno: Host.
Eco, U. (2006). Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo.
Foucault, Michel (1994): Co je to autor?. In: Michel Foucault: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Nakladatelství Svoboda, s. 41-75.
Petrusek, M. (1990). Sociologie a literatura. Praha, Československý spisovatel.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html