Kritické myšlení a způsoby jeho rozvoje na střední škole
Thesis title in Czech: | Kritické myšlení a způsoby jeho rozvoje na střední škole |
---|---|
Thesis title in English: | Critical Thinking and Its Development at Upper Secondary School |
Key words: | Kritické myšlení|Střední školy|Vzdelávání |
English key words: | Critical Thinking|Upper Secondary School|Education |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.04.2016 |
Date of assignment: | 29.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.05.2016 |
Date and time of defence: | 19.06.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 14.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Lucie Matějovská |
Guidelines |
V literárně přehledové části se práce zaměří na problematiku rozvoje kritického myšlení u žáků střední školy, současně se pokusíme zmapovat možnosti výuky vedoucí k osvojení si dovednosti kritického myšlení u středoškoláků. Budeme se snažit vycházet jak z tuzemských, tak zahraničních studií, které jsou vesměs zaměřeny na žáky základních škol, proto se pokusíme výsledky těchto výzkumů aplikovat na žáky středních škol. Empirická část se zaměří na zjišťování efektu rozvoje kritického myšlení u středoškoláků v souvislosti s jejich školní úspěšností a spokojeností. Návrh empirického šetření představí výzkumný design reagující na otázky vyvstávající z literárně přehledové části. |
References |
Bean, J. C. (1996). Engaging ideas: The professor's guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass. Klooster, D. J., Steele, J. L., & Bloem, P. L. (2001). Ideas without boundaries: International education reform through reading and writing for critical thinking. Newark, DE: International Reading Association. Meyers, C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco: Jossey-Bass. Nosich, G. M. (2012). Learning to think things through: A guide to critical thinking across the curriculum. Boston: Pearson. Paul, R., & Elder, L. (2005). A guide for educators to critical thinking competency standards: Standards, principles, performance indicators, and outcomes with a critical thinking master rubric. Dillon, CA: Foundation for Critical Thinking. |