Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kritické myšlení a způsoby jeho rozvoje na střední škole
Thesis title in Czech: Kritické myšlení a způsoby jeho rozvoje na střední škole
Thesis title in English: Critical Thinking and Its Development at Upper Secondary School
Key words: Kritické myšlení|Střední školy|Vzdelávání
English key words: Critical Thinking|Upper Secondary School|Education
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.04.2016
Date of assignment: 29.04.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.05.2016
Date and time of defence: 19.06.2017 00:00
Date of electronic submission:14.05.2017
Date of proceeded defence: 19.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Lucie Matějovská
 
 
 
Guidelines
V literárně přehledové části se práce zaměří na problematiku rozvoje kritického myšlení u žáků střední školy, současně se pokusíme zmapovat možnosti výuky vedoucí k osvojení si dovednosti kritického myšlení u středoškoláků. Budeme se snažit vycházet jak z tuzemských, tak zahraničních studií, které jsou vesměs zaměřeny na žáky základních škol, proto se pokusíme výsledky těchto výzkumů aplikovat na žáky středních škol.
Empirická část se zaměří na zjišťování efektu rozvoje kritického myšlení u středoškoláků v souvislosti s jejich školní úspěšností a spokojeností. Návrh empirického šetření představí výzkumný design reagující na otázky vyvstávající z literárně přehledové části.
References
Bean, J. C. (1996). Engaging ideas: The professor's guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.

Klooster, D. J., Steele, J. L., & Bloem, P. L. (2001). Ideas without boundaries: International education reform through reading and writing for critical thinking. Newark, DE: International Reading Association.

Meyers, C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco: Jossey-Bass.

Nosich, G. M. (2012). Learning to think things through: A guide to critical thinking across the curriculum. Boston: Pearson.

Paul, R., & Elder, L. (2005). A guide for educators to critical thinking competency standards: Standards, principles, performance indicators, and outcomes with a critical thinking master rubric. Dillon, CA: Foundation for Critical Thinking.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html