Vliv zobrazení personifikace ve výukových materiálech na retenci naučených znalostí
Thesis title in Czech: | Vliv zobrazení personifikace ve výukových materiálech na retenci naučených znalostí |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of personification representation in learning materials on retention of learned knowledge |
Key words: | multimediální učení, emoční design, pozitivní afekt, personifikace. |
English key words: | multimedia learning, emotional design, positive affect, personification |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.04.2016 |
Date of assignment: | 25.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 10.05.2016 |
Date and time of defence: | 22.05.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 18.04.2017 |
Date of proceeded defence: | 22.05.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Advisors: | doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. |
Guidelines |
Ve výzkumu vzdělávacích efektů multimediálních materiálů (například statických prezentací s obrázky, výukových animací a simulací apod.) nebyla dlouhou dobu zohledňována emoční rovina při učení se z těchto zdrojů. Diplomová práce bude vycházet z Kognitivně afektivní teorie učení s multimédii (Cognitive-Affective Theory of Learning from Multimedia; Moreno, 2005) a bude se věnovat právě souvislostem učení se pomocí multimédií a zobrazení emocí ve výukových materiálech. Cílem diplomové práce je zjistit, do jaké míry přidání černobílé a barevné personifikace ovlivní množství získaných znalostí a emoční stav probandů navozený během studia. Práce bude porovnávat výukové a emoční efekty tří výukových prezentací se stejným obsahem, ale různým typem zobrazení ilustrací. První zobrazení bude schematické černobílé, druhé bude černobílé, ale objekty budou personifikované a budou očima signalizovat svůj emoční stav a intence a třetí bude stejné jako druhé, ale bude přidána barva. Z hlediska typu znalostí se práce zaměří na akvizici mentálních modelů. Metodicky půjde o experimentální kontrolovanou studii („between-subject“ design). Hlavní závislé proměnné budou skóry ze dvou typů znalostních testů, retenčního a transferového, a skóry dvou afektivních proměnných: zobecněného pozitivního afektu a flow. Před realizací samotné studie bude uskutečněn pilotní experiment s použitím eye trackeru s cílem zjistit, jestli mají oči coby forma personifikace objektů skutečně signalizační efekt. |
References |
Heidig, S., Müller, J., & Reichelt, M. (2015). Emotional design in multimedia learning: Differentiation on relevant design features and their effects on emotions and learning. Computers in Human Behavior, 44, 81 – 95. Hyöna, J. (2010). The use of eye movements in the study of multimedia learning. Learning and Instruction, 20, 172 – 176. Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, 31 – 48. New York, NY: Cambridge University Press. Mayer, R. M., & Estrella, G. (2014). Benefits of emotional design in multimedia instruction. Learning and Instruction, 33, 12 – 18. Moreno, R. (2005). Instructional technology: promise and pitfalls. In L. PytlikZillig, M. Bodvarsson, & R. Bruning (Eds.), Technology-Based Education: bringing researchers and practitioners together, 1 - 19. Greenwich: Information Age Publishing. Moreno, R. (2007). Optimizing learning from animations by minimazing cognitive load: Cognitive and affective consequences of signaling and segmentation methods. Applied Cognitive Psychology, 21, 765 – 781. Park, B., Knötzer, L., Plass, J. L., & Brünken, R. (2015). Emotional design and positive emotions in multimedia learning: An eyetracking study on the use of anthropomorfisms. Computers & Education, 86, 30 – 42. Um, E., Plass, J. L., Hayward, E. O., & Homer, B. D. (2012). Emotional design in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 104(2), 485 – 498. |