Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv zobrazení personifikace ve výukových materiálech na retenci naučených znalostí
Thesis title in Czech: Vliv zobrazení personifikace ve výukových materiálech na retenci naučených znalostí
Thesis title in English: The influence of personification representation in learning materials on retention of learned knowledge
Key words: multimediální učení, emoční design, pozitivní afekt, personifikace.
English key words: multimedia learning, emotional design, positive affect, personification
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.04.2016
Date of assignment: 25.04.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.05.2016
Date and time of defence: 22.05.2017 00:00
Date of electronic submission:18.04.2017
Date of proceeded defence: 22.05.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Guidelines
Ve výzkumu vzdělávacích efektů multimediálních materiálů (například statických prezentací s obrázky, výukových animací a simulací apod.) nebyla dlouhou dobu zohledňována emoční rovina při učení se z těchto zdrojů. Diplomová práce bude vycházet z Kognitivně afektivní teorie učení s multimédii (Cognitive-Affective Theory of Learning from Multimedia; Moreno, 2005) a bude se věnovat právě souvislostem učení se pomocí multimédií a zobrazení emocí ve výukových materiálech.

Cílem diplomové práce je zjistit, do jaké míry přidání černobílé a barevné personifikace ovlivní množství získaných znalostí a emoční stav probandů navozený během studia. Práce bude porovnávat výukové a emoční efekty tří výukových prezentací se stejným obsahem, ale různým typem zobrazení ilustrací. První zobrazení bude schematické černobílé, druhé bude černobílé, ale objekty budou personifikované a budou očima signalizovat svůj emoční stav a intence a třetí bude stejné jako druhé, ale bude přidána barva. Z hlediska typu znalostí se práce zaměří na akvizici mentálních modelů.

Metodicky půjde o experimentální kontrolovanou studii („between-subject“ design). Hlavní závislé proměnné budou skóry ze dvou typů znalostních testů, retenčního a transferového, a skóry dvou afektivních proměnných: zobecněného pozitivního afektu a flow. Před realizací samotné studie bude uskutečněn pilotní experiment s použitím eye trackeru s cílem zjistit, jestli mají oči coby forma personifikace objektů skutečně signalizační efekt.
References
Heidig, S., Müller, J., & Reichelt, M. (2015). Emotional design in multimedia learning: Differentiation on relevant design features and their effects on emotions and learning. Computers in Human Behavior, 44, 81 – 95.

Hyöna, J. (2010). The use of eye movements in the study of multimedia learning. Learning and Instruction, 20, 172 – 176.

Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, 31 – 48. New York, NY: Cambridge University Press.

Mayer, R. M., & Estrella, G. (2014). Benefits of emotional design in multimedia instruction. Learning and Instruction, 33, 12 – 18.

Moreno, R. (2005). Instructional technology: promise and pitfalls. In L. PytlikZillig, M. Bodvarsson, & R. Bruning (Eds.), Technology-Based Education: bringing researchers and practitioners together, 1 - 19. Greenwich: Information Age Publishing.

Moreno, R. (2007). Optimizing learning from animations by minimazing cognitive load: Cognitive and affective consequences of signaling and segmentation methods. Applied Cognitive Psychology, 21, 765 – 781.

Park, B., Knötzer, L., Plass, J. L., & Brünken, R. (2015). Emotional design and positive emotions in multimedia learning: An eyetracking study on the use of anthropomorfisms. Computers & Education, 86, 30 – 42.

Um, E., Plass, J. L., Hayward, E. O., & Homer, B. D. (2012). Emotional design in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 104(2), 485 – 498.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html