Jana Skalická: tvorba a její reflexe ve fotografii
Thesis title in Czech: | Jana Skalická: tvorba a její reflexe ve fotografii |
---|---|
Thesis title in English: | Jana Skalická: her work and its reflection in photography |
Key words: | Jana Skalická|igelity|textil|tapiserie|instalace|80. léta|fotografie|Jaroslav Beneš|Výstavy na dvoře|ateliér Kurta Gebauera |
English key words: | Jana Skalicka|plastics|modern tapestry|textile art|installation|1980s|photography|Jaroslav Benes |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.04.2016 |
Date of assignment: | 21.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.04.2017 |
Date and time of defence: | 20.06.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 10.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Guidelines |
Ve své bakalářské práci si dávám za cíl zpracovat tvorbu české umělkyně Jany Skalické (1957 – 2015), a to převážně z období 80. a 90. let minulého století. Jana Skalická vystudovala textil a právě tapiserie stojí na počátcích její volné tvorby, ve které se posléze začal prosazovat další materiál - plast ve formě igelitu. V jejím díle tak dochází k jedinečnému propojení těchto dvou médií. V průběhu 80. let se Skalická účastnila skupinových výstav, mezi nimiž lze jmenovat například Výstavy na dvoře v Krokově ulici na pražských Nuslích, v průběhu let devadesátých se pak uskutečnilo hned několik autorských výstav jejích igelitových objektů v Praze i mimo ni. V této době zároveň působila jako asistentka v sochařském ateliéru Kurta Gebauera na VŠUP. Velmi zásadní pro dnešní vnímání díla Jany Skalické je fakt, že se žádný z jejích objektů nedochoval ve své hmotné podobě, a proto jsme zcela odkázáni na jejich fotografické zachycení, přičemž většina fotografií byla pořízena partnerem Skalické, fotografem Jaroslavem Benešem. Vyvstává tedy otázka, do jaké míry jsou snímky pouhým dokumentem, a kdy už je objekt skrze ně určitým způsobem interpretován. |
References |
2.výstava na dvoře: Horákovi, Skalická, Beneš, katalog výstavy, 1981 Jana Skalická: Igelity, katalog výstavy, 1990 In Tensione II, katalog výstavy, 1997 BENJAMIN Walter:Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti CÍSAŘ Karel (ed.):Co je to fotografie?, Praha 2004 SLAVICKÁ Milena, PÁNKOVÁ Marcela : Zakázané umění I., Praha 1995 ŠVÁCHA Rostislav, PLATOVSKÁ Marie (ed.): Dějiny českého výtvarného umění VI/1, Praha 2007 ŠVÁCHA Rostislav, PLATOVSKÁ Marie (ed.) : Dějiny českého výtvarného umění VI/2, Praha 2007 |