Symbolistní inspirace skupiny Osma
Thesis title in Czech: | Symbolistní inspirace skupiny Osma |
---|---|
Thesis title in English: | Symbolist inspiration of The Eight |
Key words: | symbolismus|expresionismus|secese|skupina Osma|raná česká avantgarda|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín Procházka |
English key words: | symbolism|expresionism|secession|The Eight group|early czech avantgarde|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín Procházka |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.04.2016 |
Date of assignment: | 18.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.04.2017 |
Date and time of defence: | 20.06.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 11.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Guidelines |
Symbolismus se na přelomu století významně podílel na zrodu moderního umění a avantgardy, stal se zdrojem mnohých inspirací pro nově vznikající umělecké hnutí a styly. Ukázalo se, že hodnota modernismu, jež byla zprvu chápaná jako ryze estetická a univerzální, má morální kořen a právě přes něj je propojena s ideologiemi, které nemohou zapřít svou historickou podmíněnost a omezenost. Jednoduchý protiklad "akademického" umění devatenáctého století versus "moderního" umění dvacátého století nabývá daleko bohatších a složitějších rozměrů a právě doba na přelomu století je nabitá převratnými kulturními, sociálními a uměleckými změnami. Umělci mimo jiné čerpali právě i ze symbolistické estetiky, ať již zcela vědomě či spíše podvědomě na ni navazovali. Tato práce se snaží postihnout škálu inspirací symbolismem u skupiny Osma, jež představuje páteř rané české avantgardy, jejíž členové významně zasáhli i do evropského kontextu a posunuli tím české umění na mezinárodní úroveň, čímž se přímo podíleli na zrodu moderního umění jako takového. |
References |
P. Wittlich: Česká secese
M. Lamač: Zakladatelé českého moderního umění M. Rakušanová: Křičte ústa W. Worninger: Abstrakce a vcítění A. Pomajzlová: Expresionismus a české umění M. Lamač: Myšlení moderních umělců G. Fahr-Becker: Secese O. M. Urban: Tajemné dálky H. Rousová: Mezery v historii N. Sawicki: Na cestě k modernosti. Umělecké sdružení Osma a jeho okruh v letech 1900 – 1910 M. Lamač: Osma a skupina výtvarných umělců J. Padrta: Osma a skupina výtvarných umělců 1907 – 1917: teorie, kritika, polemika M. Nešlehová: Bohumil Kubišta Č. Berka: Emil Filla L. Halasová: Antonín Procházka V. Lahoda: Emil Filla F. Kubišta: Bohumil Kubišta J. Lukeš: F. X. Šalda a Manifest česká moderna A. Pařík: Bedřich Feigl, 1884 – 1965: obrazy, kresba, grafika J. Siblík: Malířské dílo Otakara Kubína-Coubine J. B. Svrček: Linka Procházková M. Vítková: Emil Artur Pitterman-Longen: 1885 – 1936 T. Vlček: Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890 – 1914 R. Prahl: Antoní Slavíček, 1870 – 1910 R. Golwater: Symbolism E. Clegg: Art, Design and Architecture in Central Europe 1890 – 1920 A. de Lima Greene: Czech modernism: 1900 – 1920 G. Vassogne: Max Brod in Prag: Identitat und Vermittlung |