Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni
Thesis title in Czech: Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni
Thesis title in English: Methods of Teaching Selected Grammar Structures in Czech for Foreigners at the Basic Level
Key words: metodika|výuka gramatiky|výuka deklinace|komunikační přístup|vstupní úroveň
English key words: teaching methods|teaching grammar|teaching inflection|communication method|basic level of Czech
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Studies (21-UBS)
Supervisor: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.04.2016
Date of assignment: 13.04.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.08.2017
Date and time of defence: 08.09.2017 09:00
Date of electronic submission:07.08.2017
Date of proceeded defence: 08.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Zuzana Stárková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Anotace:
Diplomová práce se zaměří na vypracování konceptu systematické výuky flektivního základu české gramatiky paradigmatickým způsobem pro nerodilé mluvčí s ohledem na jeho užití v rámci komunikačního přístupu.
Součástí práce bude porovnání a analýza prezentace gramatických jevů vybraných učebnic češtiny komunikačního charakteru pro úrovně A1 – A2 podle SERR. Na základě této analýzy bude vypracován koncept ucelené prezentace paradigmatického systému češtiny, který svou komplexností umožní žákům celistvé pojetí gramatického systému češtiny, ale zároveň nebude znamenat kognitivní překážku pro jeho osvojení. Koncept bude prakticky testován a DP bude obsahovat evaluaci tohoto testování.

Požadavky:
Rešerše a prostudování odborné literatury.
Analýza vybraných učebnic pro cizince.
Analýza alternativních metodických postupů.
Pretestace a vyhodnocení užití navrženého materiálu.
Zpracování DP.
Průběžné konzultace s vedoucí práce.
Prezentace DP v diplomovém semináři.
Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu.
References
BENEŠ, E. a kol. Metodika cizích jazyků. Praha: SPN 1970.
HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: UJEP, 2008.
HENDRICH, Josef, et al. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 500 s.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha 2002.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia 2006.
PODRÁPSKÁ, K. Poznámky k signální gramatice. In Cizí jazyky, r. 47, 2003/2004, č. 4, s. 128 – 130.
ŠKODOVÁ, S. - ŠTINDLOVÁ, B.: Možnosti výuky gramatiky bez zprostředkovacího jazyka. In.: Hádková, M. – Balowska, G. (eds.): Písemné zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Praha – Ratiboř, 2007. ISBN 973-80-901947-8-6
JANÍKOVÁ., Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
ŠKODOVÁ, Svatava: Gramatika ve výuce češtiny jako cizího jazyka z pohledu moderních lingvistických přístupů. In Martina Švrčinová, Zuzana Vlasáková (eds.)Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince) Sborník z mezinárodní konference 23. a 24. června 2015, Poděbrady, s. 182 - 197. ISBN 978-80-87238-11-0
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
RICHARDS, Jack C., RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-31255-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html