Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni
Thesis title in Czech: | Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni |
---|---|
Thesis title in English: | Methods of Teaching Selected Grammar Structures in Czech for Foreigners at the Basic Level |
Key words: | metodika|výuka gramatiky|výuka deklinace|komunikační přístup|vstupní úroveň |
English key words: | teaching methods|teaching grammar|teaching inflection|communication method|basic level of Czech |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Studies (21-UBS) |
Supervisor: | Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 13.04.2016 |
Date of assignment: | 13.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 07.08.2017 |
Date and time of defence: | 08.09.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 07.08.2017 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Zuzana Stárková, Ph.D. |
Guidelines |
Anotace: Diplomová práce se zaměří na vypracování konceptu systematické výuky flektivního základu české gramatiky paradigmatickým způsobem pro nerodilé mluvčí s ohledem na jeho užití v rámci komunikačního přístupu. Součástí práce bude porovnání a analýza prezentace gramatických jevů vybraných učebnic češtiny komunikačního charakteru pro úrovně A1 – A2 podle SERR. Na základě této analýzy bude vypracován koncept ucelené prezentace paradigmatického systému češtiny, který svou komplexností umožní žákům celistvé pojetí gramatického systému češtiny, ale zároveň nebude znamenat kognitivní překážku pro jeho osvojení. Koncept bude prakticky testován a DP bude obsahovat evaluaci tohoto testování. Požadavky: Rešerše a prostudování odborné literatury. Analýza vybraných učebnic pro cizince. Analýza alternativních metodických postupů. Pretestace a vyhodnocení užití navrženého materiálu. Zpracování DP. Průběžné konzultace s vedoucí práce. Prezentace DP v diplomovém semináři. Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu. |
References |
BENEŠ, E. a kol. Metodika cizích jazyků. Praha: SPN 1970. HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. HENDRICH, Josef, et al. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 500 s. HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha 2002. HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009. HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia 2006. PODRÁPSKÁ, K. Poznámky k signální gramatice. In Cizí jazyky, r. 47, 2003/2004, č. 4, s. 128 – 130. ŠKODOVÁ, S. - ŠTINDLOVÁ, B.: Možnosti výuky gramatiky bez zprostředkovacího jazyka. In.: Hádková, M. – Balowska, G. (eds.): Písemné zkoušky z cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Praha – Ratiboř, 2007. ISBN 973-80-901947-8-6 JANÍKOVÁ., Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2. ŠKODOVÁ, Svatava: Gramatika ve výuce češtiny jako cizího jazyka z pohledu moderních lingvistických přístupů. In Martina Švrčinová, Zuzana Vlasáková (eds.)Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince) Sborník z mezinárodní konference 23. a 24. června 2015, Poděbrady, s. 182 - 197. ISBN 978-80-87238-11-0 PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. RICHARDS, Jack C., RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-31255-8. |