Schopenhauerovo pojetí hudby
Thesis title in Czech: | Schopenhauerovo pojetí hudby |
---|---|
Thesis title in English: | Schopenhauer's Concept of Music |
Key words: | Schopenhauer|hudba|umění|ideje|vůle|metafyzika |
English key words: | Schopenhauer|music|art|Ideas|will|metaphysics |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR) |
Supervisor: | Mgr. Martin Pokorný, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 13.04.2016 |
Date of assignment: | 13.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.04.2016 |
Date and time of defence: | 13.06.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 10.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. |
Guidelines |
Záměrem práce je rozvinout úvahu o Schopenhauerově pojetí hudby, jejímž vztyčným bodem bude autorův výrok, že "kdyby se nám podařilo nějaké dokonale správné a do jednotlivostí jdoucí vysvětlení hudby v pojmech, bylo by to také dostatečné reprodukování a vysvětlení světa v pojmech". V souladu se směrem, kterým se bude úvaha ubírat, bude v obrysech vyloženo metafyzické podloží Schopenhauerova systému, bez jehož znalosti by výše uvedený výrok zůstal neproniknutelný. Zvláštní důraz bude kladen na rozbor metafyziky umění a na analýzu pojmu platónské ideje, který umožňuje hudbu popsat jako druh umění zcela odlišný od všech ostatních. V rámci porovnání druhů umění bude objasněn jejich bytostný vztah ke struktuře světa jako vůle a představy. |
References |
FÉLIX, Françcois, Schopenhauer ou le passion de sujet, Lausanne : L'Age d'Homme, coll. "Etre et devenir", 2007.
MAGEE, Bryan, Philosophy of Schopenhauer, Oxford : Clarendon Pr., 1983. MAGEE, Bryan, Wagner a filosofie, Praha : BB art, 2004. YOUNG, Julian, Schopenhauer, London: Routledge, 2005. |