Využití mobilních technologií k dosahování osobních cílů
Thesis title in Czech: | Využití mobilních technologií k dosahování osobních cílů |
---|---|
Thesis title in English: | Use of mobile technologies for personal goals achievement |
Key words: | Změna chování|motivace|procesy změny|mobilní aplikace|digitální technologie |
English key words: | Behavior change|motivation|processes of change|mobile applications|digital technologies |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.04.2016 |
Date of assignment: | 12.04.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.07.2020 |
Date and time of defence: | 01.09.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 04.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Eva Höschlová, Ph.D. |
Advisors: | PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D. |
Guidelines |
Mobilní technologie jsou dnes velmi dostupné a jsou proto rozšířeny napříč celou společností. Nejedná se zdaleka pouze o hodinky s rozšířenými funkcemi nebo mobilní telefony, ale také různá jednoúčelová zařízení jako je např. sport-tester, ale také množství „chytrých“ domácích spotřebičů. Na těchto mobilních technologických platformách je provozována řada služeb/aplikací, které mají jejich uživatelům pomoci při dosahování jejich osobních cílů jako je např. zdravější životní styl nebo zodpovědnější přístup k vlastním financím. Vývoj těchto služeb/aplikací je přitom většinou doménou IT odborníků – počítačových designérů a programátorů – kteří často nemají hlubší povědomí o psychologických aspektech produktů a služeb, které vytvářejí.
Cílem této práce proto bude podrobnější analýza této relativně nové, stále se dynamicky rozvíjející oblasti lidské činnosti z hlediska souvisejících obecně a sociálně psychologických poznatků, s předpokládaným zaměřením se především na volní a konativní psychické procesy. V teoretické části představím specifika prostředí mobilních služeb/aplikací a psychologické mechanismy, kterých tyto služby/aplikace nejčastěji využívají. V empirické části potom představím svůj výzkum, ve kterém budu zjišťovat účinnost vybraného psychologického mechanismu v rámci určité mobilní služby/aplikace při dosahování určitého konkrétního osobního cíle. |
References |
Hsu, A., Yang, J., Yilmaz, Y. H., Haque, M. S., Can, C., & Blandford, A. E. (2014, April). Persuasive technology for overcoming food cravings and improving snack choices. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 3403-3412). ACM.
Mueller, F., Marshall, J., Khot, R. A., Nylander, S., & Tholander, J. (2014, April). Jogging with technology: interaction design supporting sport activities. In Proceedings of the extended abstracts of the 32nd annual ACM conference on Human factors in computing systems (pp. 1131-1134). ACM. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67. Sahami Shirazi, A., Henze, N., Dingler, T., Pielot, M., Weber, D., & Schmidt, A. (2014, April). Large-scale assessment of mobile notifications. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems (pp. 3055-3064). ACM. Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2009). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New York: Penguin Books. |