Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Konkurence indikativu a subjunktivu po verbech opinandi v předklasické a klasické francouzštině
Thesis title in Czech: Konkurence indikativu a subjunktivu po verbech opinandi v předklasické a klasické francouzštině
Thesis title in English: Competition between the indicative and subjunctive following verba opinandi in pre-classical and classical French
Key words: předklasická francouzština, klasická francouzština, indikativ, subjunktiv, verbum opinandi, vývoj jazyka, periodizace
English key words: pre-classical French, classical French, indicative, subjunctive, verbum opinandi, development of language, periodization
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.04.2016
Date of assignment: 11.04.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.04.2016
Date and time of defence: 20.06.2017 10:30
Date of electronic submission:05.05.2017
Date of proceeded defence: 20.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Charakteristika základních pojmů (indikativ, subjunktiv, verbum dicendi/opinandi (croire, penser), vedlejší věta předmětná, otázka slovesné modality)
2. Croire/penser que + vedlejší věta v moderní francouzštině(základní typologie)
3. Croire/penser que + vedlejší věta v předklasické a klasické francouzštině, problematika periodizace
4. Vývojové tendence, reflexe této problematiky v dobových gramatikách (Meigret, Maupas. Vaugelas aj.; a v soudobých historických mluvnicích : Brunot, Gougenheim, Haase, Fournier,aj.)
5. Praktická část - korpusová analýza (Frantext)
5a) definice (sub)korpusu na základě periodizačních parametrů
5b) otázka frekvence, okurence, aj.
5c) typologizace vyhledávaných sekvencí
5d) kvantifikace výsledků
6) Výsledky : Je vývoj konstrukcí croire que... a penser que ... paralelní? Jsou výsledky analýzy (záporné konstrukce, otázka, čas hlavní věty apod.) ve shodě s názorem dobových/moderních gramatik? Je vliv latiny na slovesný modus ve vedlejších větách doložitelný?HiH
References
Brunot, F. (1906-1935). Histoire de la langue française II, III,IV, Paris: Armand Colin.
Haase, J. (1898). Syntaxe française du XVIIe siecle. Paris: Picard.
Spillebout, G. (1985). Grammaire de la langue française du XVIIe siecle. Paris: Picard.
Fournier, N. (2002). Grammaire du française classique. Paris: Belin.
Gougenheim, G. (1974). Grammaire de la langue française du XVIe siecle. Paris: Picard.
Lardon, S. - Thomine, M.-C. (2009) Grammaire du français de la Renaissance. Paris: Classiques Garnier.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html