Jazyková stránka projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior
Thesis title in Czech: | Jazyková stránka projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior |
---|---|
Thesis title in English: | Linguistic features of speakers of Klub Rádio Junior |
Key words: | rozhlasový pořad pro děti|spisovnost|řeč orientovaná na dítě |
English key words: | radio broadcasting for children|standard language|child directed speech |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.04.2016 |
Date of assignment: | 10.05.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.05.2016 |
Date and time of defence: | 11.09.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 08.08.2017 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Pavlína Synková, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměří na analýzu jazykové stránky projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior, určeného posluchačům předškolního a školního věku (cca 5 až 12 let). Charakterizuje vybrané projevy z hlediska jednotlivých jazykových rovin (zvukové, morfologické, syntaktické) i užitého lexika a zaměří se též na problematiku spisovnosti a nespisovnosti a na přizpůsobení jazykové stránky pořadů předpokládaným posluchačům. Postup práce: 1. prostudovat relevantní odbornou literaturu, především o spisovnosti a nespisovnosti a o útvarovém rozvrstvení češtiny, o analýze mluvených projevů a o komunikaci s dětmi daného věku; 2. sestavit vhodný a přiměřeně rozsáhlý vzorek materiálu k analýze; zvolit srovnatelné typy projevů více moderátorů; 3. shromážděný materiál vhodným způsobem přepsat; 4. nahrávky a přepisy analyzovat; analýzu zaměřit na celkovou charakteristiku jednotlivých jazykových rovin, na případné odchylky od spisovné normy a na to, jak se ve zkoumaném materiálu projevuje odhled na adresáta; při analýze respektovat specifika zkoumaného materiálu, především to, že jde o projevy mluvené, určené pro rozhlas a zaměřené na posluchače předškolního a školního věku. |
References |
Základní literatura: Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. (nebo jiné vydání) Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.): Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha 2011. (vybrané části) Hůrková, J.: Česká výslovnostní norma. Praha 1995. Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. (eds.): Příruční mluvnice češtiny. Praha 2012. (nebo jiné vydání) Müllerová, O.: Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha 1994. Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny. Praha 1997. Sgall, P. – Hronek, J.: Čeština bez příkras. Praha 2014. (nebo jiné vydání) Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999. Relevantní časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské a další kvalifikační páce, internetové zdroje (webové stránky Českého rozhlasu aj.) |