Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Jazyková stránka projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior
Thesis title in Czech: Jazyková stránka projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior
Thesis title in English: Linguistic features of speakers of Klub Rádio Junior
Key words: rozhlasový pořad pro děti|spisovnost|řeč orientovaná na dítě
English key words: radio broadcasting for children|standard language|child directed speech
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.04.2016
Date of assignment: 10.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.05.2016
Date and time of defence: 11.09.2017 09:00
Date of electronic submission:08.08.2017
Date of proceeded defence: 11.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Pavlína Synková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na analýzu jazykové stránky projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior, určeného posluchačům předškolního a školního věku (cca 5 až 12 let). Charakterizuje vybrané projevy z hlediska jednotlivých jazykových rovin (zvukové, morfologické, syntaktické) i užitého lexika a zaměří se též na problematiku spisovnosti a nespisovnosti a na přizpůsobení jazykové stránky pořadů předpokládaným posluchačům.

Postup práce:
1. prostudovat relevantní odbornou literaturu, především o spisovnosti a nespisovnosti a o útvarovém rozvrstvení češtiny, o analýze mluvených projevů a o komunikaci s dětmi daného věku;
2. sestavit vhodný a přiměřeně rozsáhlý vzorek materiálu k analýze; zvolit srovnatelné typy projevů více moderátorů;
3. shromážděný materiál vhodným způsobem přepsat;
4. nahrávky a přepisy analyzovat; analýzu zaměřit na celkovou charakteristiku jednotlivých jazykových rovin, na případné odchylky od spisovné normy a na to, jak se ve zkoumaném materiálu projevuje odhled na adresáta; při analýze respektovat specifika zkoumaného materiálu, především to, že jde o projevy mluvené, určené pro rozhlas a zaměřené na posluchače předškolního a školního věku.
References
Základní literatura:
Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. (nebo jiné vydání)
Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.): Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha 2011. (vybrané části)
Hůrková, J.: Česká výslovnostní norma. Praha 1995.
Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. (eds.): Příruční mluvnice češtiny. Praha 2012. (nebo jiné vydání)
Müllerová, O.: Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha 1994.
Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny. Praha 1997.
Sgall, P. – Hronek, J.: Čeština bez příkras. Praha 2014. (nebo jiné vydání)
Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské a další kvalifikační páce, internetové zdroje (webové stránky Českého rozhlasu aj.)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html