Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Thesis title in Czech: Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Thesis title in English: It’s a boy! (Not only) the gender issue of the ways childbirth is shown in film
Key words: Gender, stereotyp, feministické teorie, porod ve filmu, romantická komedie
English key words: Gender, stereotype, feminist theories, childbirth in film, romantic comedy
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.03.2016
Date of assignment: 08.03.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.03.2016
Date and time of defence: 12.09.2016 12:00
Date of electronic submission:22.08.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Guidelines
Ve své bakalářské práci bych se chtěla zabývat otázkou, proč je porod ve filmu často zobrazován jako traumatizující prožitek, zrcadlící model křesťansko-židovské tradice “trestu za hřích”. Proč porod - rozhodující okamžik v cestě ženy k mateřství (jehož obraz je často problematický již sám o sobě) - podléhá tak silným stereotypizačním tendencím? Je zobrazení rodícího ženského těla podřízeno a určeno mužskému pohledu, jak je tomu dle feministických teorií u ženského těla ve vizuální kultuře? Je zobrazení ženského těla jako zdroje životní energie ve většině filmů nadále tabu, přestože všechny fyzické aspekty tohoto procesu již zobrazeny být mohou? Proč téma, které je velice dobrým materiálem k introspekci do čistě ženského, niterného a emočního prožitku, bývá povětšinou zpracováno převážně explicitní a velmi externalizující formou? Proč je rodící žena často zobrazována jako hysterická a nekompetentní? A kam do filmového porodu zapadá muž?
Za hlavní filmový materiál mi poslouží především soudobá tvorba, na které lze nejlépe zkoumat propojení se současným nastavením společnosti. Bude se jednat především o romantické komedie americké produkce (Zbouchnutá, Záložní plán, Ženy, Jak porodit a nezbláznit se). Okrajově se zaměřím také na některé snímky převážně dramatického žánru, jejichž ústředním tématem sice není současné mateřství, ovšem o jistém kulturně-historickém chápání porodu také vypovídají (Parfém - příběh vraha, Potomci lidí, Noe, Apocalypto, Twilight sága: Rozbřesk 2. část, Sejmu je všechny). Vystavím je také srovnání s filmy, které se dokázaly od těchto stereotypů nějakým způsobem odpoutat či na ně poukázat (Radostná událost, Return to Zero, Monty Pythonův smysl života).

Vzhledem k tomu, že dané problematice se ještě na poli filmových studií nikdo nevěnoval, zamýšlím svou práci jako základní studii, ve které nastíním možné přístupy k tomuto tématu. Metodologicky budu téma nahlížet především prizmatem genderových a feministických teorií, ze kterých budu čerpat především v otázkách ženského těla a mateřství. Inspirovat se budu například pracemi Judith Butler, Julie Kristevy, Adrienne Ruch či Susan Rubin Suleiman. V otázce mateřství budu čerpat také ze sborníku V bludném kruhu. V otázce chápání těla budu také částečně vycházet z Michela Foucaulta a jeho děl Dějiny sexuality a Zrození kliniky. K doplnění komplexnějšího obrazu porodnictví a jeho dějinného vývoje pak využijí především knihu Daniely Tinkové Tělo, věda, stát.
Druhým opěrným rámcem mi budou vizuální a kulturální studia, protože se budu také věnovat problematice zobrazení. V základu budu vycházet budu z děl Úvod do vizuálních studií od Nicholase Mirzoeffa a Studia vizuální kultury od Marity Sturken a Lisy Cartwright.
References
Butler, Judith: Bodies That Matter. New York: Routledge 1993
Butler, Judith: Gender Trouble. New York: Routledge 1999
Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU 2008
Catwright, Lisa, Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009
Foucault, Michel: Dějiny sexuality. Praha: Herrmann & synové, 2003
Foucault, Michel: Zrození kliniky. Červený Kostelec: Pavel Mervart 2010
Hanáková, Petra, Heczková, Libuše, Kalivodová, Eva: V bludném kruhu: mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2007
Irigaray, Lucy: This Sex Which Is Not One. Ithaca: Cornell University Press 1996
Kotková, Anna (ed.): Tělo v rukou společnosti. Praha: Gender Studies, o.p.s. 2011
Kristeva, Julia: Jazyk lásky. Praha: One Woman Press 2004
McRobbie, Angela: Slovník kulturálních studií. Praha: Portál 2006
Mirzoeff, Nicholas: Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia 2012
Oakley, Ann: Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál 2000
Rich, Adrienne: Of Woman Born. New York: W.W.Norton 1986
Suleiman, Susan Rubin: Risking Who One Is: Encounters With Contemporary Art and Literature. Cambridge: Harvard University Press 1994
Suleiman, Susan Rubin (ed.): The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives. Cambridge: Harvard University Press 1986
Tinková, Daniela: Tělo, věda stát. Praha: Argo 2010
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html