Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Baudelaire na prahu modernity
Thesis title in Czech: Baudelaire na prahu modernity
Thesis title in English: Baudelaire on the Threshold of Modernity
Key words: Baudelaire, modernita, melancholie, alegorie, devatenácté století
English key words: Baudelaire, modernity, melancholy, alegory, nineteenth century
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.03.2016
Date of assignment: 02.03.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.03.2016
Date and time of defence: 07.09.2016 09:00
Date of electronic submission:05.08.2016
Date of proceeded defence: 07.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
 
 
 
Guidelines
Charles Baudelaire, francouzský básník a teoretik, žijící v první polovině 19. století v Paříži, bývá považován za prvního moderního básníka či za prvního básníka modernity. Walter Benjamin, významný německý teoretik umění, pobývá ve třicátých letech v Paříži a pracuje na slavných Passagenwerk, kulturně historickém portrétu 19. století, a esejích o Baudelairovi, který je pro něj tím, jehož význačným úkolem je « dát tvar modernitě ». Profesor Antoine Compagnon vede v roce 2012 na Collège de France sérii přednášek pod názvem Baudelaire moderne/antimoderne. Tématem této práce je ambivalence Baudelairova vztahu k některým fenoménům jeho doby, vynález fotografie, proměna tváře města, nové fungování tisku a jiné, které můžeme shrnout pod pojmem modernité. Hlavním obsahem práce je analýza na jedné straně Benjaminova spisu Paříž druhého císařství za Baudelaira a na straně druhé zmíněných Compagnonových přednášek a spisu Baudelaire L'irreductible, který z nich vychází. Cílem je pak zpřítomnit, v čem přesně oba interpreti spatřují ambivalenci v Baudelairově vztahu k modernitě a v čem spočívá modernost básníkova poetického postupu, který z této ambivalence vychází.
References
Baudelaire, Charles. Květy zla. Praha: Garamond, 2015.

Baudelaire, Charles. Les Fleurs du mal. Paris: : Gallimard, 2005.

Baudelaire, Charles. Malé básně v próze / Petits poémes en prose. Garamond, 2014.

Benjamin, Walter. Teoretické pasáže. Výbor z díla II. Praha: OIKOYMENH, 2011.

Benjamin, Walter. Literárněvědné studie. Výbor z díla I. Praha: OIKOYMENH, 2009.

Benjamin, Walter. Agesilaus Santander. Výbor z textů. Praha: Herrmann&synové, 1998.

Benjamin, Walter. The Writer of modern life. Essays on Charles Baudelaire. London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2006.

Friedlander, Eli. Walter Benjamin: A philosophical portrait. Cambridge, Massachusetts, London: The Harvard Univesity Press, 2012.

Ferris, David, S. ed. The Cambridge Companion to Walter Benjamin. Cambridge: The Cambridge University Press, 2004.

Rochlitz, Rainer. Rush, Pierre. eds. Walter Benjamin. Critique philosophique de l’art. Paris: Presses Universitaires de France, 2005.

Rochlitz, Rainer. Le désenchantement de l'art: La philosophie de Walter Benjamin. Paris: Gallimard, 1992.

Berdet, Marc. Le chiffonnier de Paris. Walter Benjamin et les fantasmagories. Paris: Librairie philosophique de J.VRIN, 2015.

Starobinski, Jean. Melancholie v zrcadle. Tři přednášky o Baudelairovi. Praha: Malvern, 2013.

Sartre, Jean-Paul. Baudelaire. Paris: Gallimard, 2012.

Bonnefoy, Yves. Le siècle de Baudelaire. Paris: Éditions du Seuil, 2014.

Compagnon, Antoine. Baudelaire L’irreductible. Paris: Flammarion, 2014.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html