Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zpracování vět s věrohodnými a nevěrohodnými aktanty v češtině
Thesis title in Czech: Zpracování vět s věrohodnými a nevěrohodnými aktanty v češtině
Thesis title in English: Processing of sentences containing plausible and implausible actants in Czech
Key words: psycholingvistika|zpracování věty|dostatečně dobré zpracování věty|čtení|kognitivní ekvilibrium
English key words: psycholinguistics|sentence processing|good enough sentence processing|reading|cognitive equilibrium
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.02.2016
Date of assignment: 03.03.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.03.2016
Date and time of defence: 11.09.2017 09:00
Date of electronic submission:11.08.2017
Date of proceeded defence: 11.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude vycházet z výzkumů, které poukazují na existenci tzv. zpracování „tak akorát“ (angl. good-enough processing). Tyto výzkumy dokládají to, že zpracování vět nemusí přesně odpovídat informacím, které věta obsahuje, může být značně povrchní. Celkově bude práce založena na třech experimentech, které se zaměří na věty s věrohodnými a nevěrohodnými aktanty (agentem a patientem), typově Agresivní žralok sežral bezbranného plavčíka vs. Agresivní plavčík sežral bezbranného žraloka. Práce se pokusí ověřit následující předpoklady plynoucí z dosavadní literatury: a) mezi větami tohoto typu je rozdíl v době čtení (nevěrohodné konstrukce jsou čteny déle), b) u nevěrohodných vět je vyšší chybovost v odpovědích na kontrolní otázky (typu Zemřel plavčík?). Práce dále bude rozvíjet otázku, zda je tato chybovost dána tím, že si čtenáři na základě povrchního čtení zakotví nepřesnou reprezentaci popisované události („zvěrohodňují ji“), anebo tím, že povrchní čtení způsobuje jen orientační reprezentaci události (například bez přesného zakotvení aktantů), z níž poté plyne chybovost odpovědí.
References
Altmann, G. – Steedman, M. (1988): Interaction with context during human sentence processing. Cognition, 30, s. 191–238.
Baayen, Harald R. (2008): Analyzing Linguistic Data: A Practical Introduction to Statistics Using R. Cambridge: Cambridge University Press.
Carreiras, M. - Clifton, C. (2004): The on-line study of sentence comprehension. New York and Hove: Psychology Press.
Christianson, K. et al. (2001): Thematic roles assigned along the garden path linger. Cognitive Psychology, 42, s. 368–407.
Ferreira, F. (2003): The misinterpretation of noncanonical sentences. Cognitive Psychology, 47, s. 164–203.
Ferreira, F. – Bailey, K. – Ferraro, V. (2002): Good-Enough Representations in Language Comprehension. Current Directions in Psychological Science, 11, s. 11–15.
Frazier, L. – Rayner, K. (1982): Making and correcting errors during sentence comprehension: Eye movements in the analysis of structurally ambiguous sentences. Cognitive Psychology, 14, s. 178–210.
Jegerski, Jill (2014): Self-paced reading. In: J. Jegerski – B. VanPatten (Eds.), Research methods in second language psycholinguistics. New York: Routledge, s. 20-49.
Karimi, H. – Ferreira, F. (2015): Good-enough linguistic representations and online cognitive equilibrium in language processing. The quarterly journal of experimental psychology, s. 1–28.
Liversedge, S. P. et al. (1998): Processing arguments and adjuncts in isolation and context. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 24, s. 461–475.
MacDonald, M. – Pearlmutter, N. – Seidenberg, M. (1994): Lexical nature of syntactic ambiguity resolution. Psychological Review, 101, s. 676–703.
Mitchell, D. C. et al. (1995). Exposure-based models of human parsing. Journal of Psycholinguistic Research, 24, s. 469–488.
Pickering, M. – Traxler, M. (1998): Plausibility and recovery from garden paths: An eye-tracking study. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 24, s. 940–961.
Podesva, R. J. – Sharma, D. (2014, eds.): Research Methods in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Rayner, K. (1998): Eye Movements in Reading and Information Processing: 20 Years of Research. Psychological Bulletin, 124, s. 372–422.
Trueswell, J. C. et al. (1993): Verb-specific constraints in sentence processing. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 19, s. 528–553.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html