Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Recepce smrti u dětí
Thesis title in Czech: Recepce smrti u dětí
Thesis title in English: Reception of Death in Children
Key words: děti školního věku|smrt|jazykový obraz světa
English key words: school age children|death|linguistic picture of the world
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.02.2016
Date of assignment: 03.03.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.03.2016
Date and time of defence: 10.09.2018 12:15
Date of electronic submission:07.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapovat vnímání smrti a relevantní část jazykového obrazu smrti u česky hovořících dětí z 5. třídy základní školy (ve věku cca 9 až 11 let). Výzkum bude založen na kombinaci úvodního rozhovoru s dítětem, práce s vybraným textem (vybraným příběhem obsahujícím téma smrti) a následného rozhovoru, který se zaměří na reakce dítěte na příběh a téma smrti v něm a na případnou změnu ve vnímání smrti oproti rozhovoru úvodnímu. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je přibližně 20 dětí. Před zahájením výzkumu budou dobře informováni rodiče a bude získán jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu, aby bylo co nejvíce omezeno riziko, že se výzkumu zúčastní dítě, které by výzkumem mohlo být poškozeno.
Postup práce
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu, zejména o psychickém vývoji dětí daného věku, vnímání smrti u dětí, komunikaci s dětmi o tabuových tématech a o smrti, popř. o smrti v dětské literatuře a o vnímání smrti, tabu a o teorii jazykového obrazu světa a o jazykovém obraze smrti v současné české kultuře; prostudovat též literaturu ke zvoleným metodám výzkumu.
2. Připravit osnovy úvodního i následného rozhovoru s dítětem, vybrat vhodný text a připravit práci s ním.
3. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče, popř. text souhlasného vyjádření vedení školy a příslušného vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat školu, v níž bude výzkum probíhat, získat souhlas vedení školy a vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat rodiče dětí a získat jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu.
4. Realizovat výzkum. Rozhovory s dětmi zaznamenat ve formě audionahrávek.
5. Získané nahrávky vhodným způsobem přepsat a analyzovat. Při analýze se zaměřit na názory dětí o smrti vyjádřené v úvodních a následných rozhovorech a na rozdíly mezi nimi. Sledovat též jazykové prostředky, které děti v hovoru o daném tématu užívají, a metafory, které se smrtí spojují; na základě těchto prostředků popsat relevantní část jazykového obrazu smrti u sledované skupiny dětí.
6. Vyvodit závěry a doplnit je odpovídající diskusí; prodiskutovat též výhody a nevýhody zvolené metodologie.
References
Základní literatura
GOLDMAN, L (2015): Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál.
HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. – SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, L. (2009): Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada.
KUBECZKOVÁ, O. (2013): Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
KÜBLER-ROSS, E. (2003): O dětech a smrti. Praha: ERMAT.
LANGMEIER, J. – KREJČÍŘOVÁ, D. (2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. Maruščáková, I. (2006): Vývoj konceptu smrti. Praha: FF UK (nepublikovaná rigorózní práce).
NAVRÁTILOVÁ, A. (2004): Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad.
PLEVOVÁ, I. – SLOWIK, R. (2010): Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
SEDLÁKOVÁ, M. (2004): Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.
SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
ŠMAHELOVÁ, H. (2002): Prolamování struktur. Praha: Karolinum. (relevantní části)
ŠUBRTOVÁ, M. (2007): Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita.
VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
VAŇKOVÁ, I. a kol. (2005): Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie (např. Slovo a smysl č. 8, 2007), diplomové, disertační atp. práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html